Egipt. Kolejne próby odblokowania Kanału Sueskiego. Pomóc może pełnia Księżyca
Kanał Sueski jest wciąż zablokowany przez kontenerowiec Ever Green. Trwają kolejne próby zsunięcia z mielizny maszyny. Władze kanału chcą wykorzystać przypadającą w nocy z niedzieli na poniedziałek pełnię Księżyca.
"Niedziela jest kluczowa" - powiedział agencji Associated Press naczelny pilot Zarządu Kanału Sueskiego. Przeprowadzone mają być dwie próby ściągnięcia statku z powrotem na tor wodny. Jeśli to się nie uda, możliwe jest częściowe rozładowanie jednostki.
Prace nad ściągnięciem statku z mielizny obejmują pogłębianie ziemi wokół jego dziobu i próby sprowadzenia go na głębsze wody holownikami. Władze kanału do kolejnych prób chcą wykorzystać przypadającą w nocy z niedzieli na poniedziałek pełnię Księżyca. Powoduje ona większy przypływ, co może pomóc w poruszeniu statku.
Jednak akcję może utrudnić to, że w części nabrzeża kanału natrafiono na skaliste podłoże. Reuters podaje, że nie jest do końca jasne, na jakiego rodzaju podłożu utknęła ustawiona obecnie w poprzek kanału maszyna.
Kanał Sueski. Jest nadzieja na odblokowanie?
Są jednak dobre wiadomości. - Ster się nie ruszał, a teraz już działa, śruba okrętowa pracuje, pod dziobem nie było wody, teraz już jest - powiedział prezes Kanału Sueskiego generał broni Osama Rabie w egipskiej telewizji Extra News.
Powiedział również, że spedytorom dotkniętym blokadą tego jednego z najważniejszych morskich szlaków handlowych świata zostaną zaoferowane zniżki.
Koronawirus w Polsce. Michał Dworczyk zapowiada rewolucyjne zmiany w szczepieniach
Kanał Sueski. Tragedia dla światowej gospodarki
We wtorek pływający pod banderą Panamy kontenerowiec Ever Green, którego armatorem jest tajwańska firma Evergreen Marine, obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Panamskiego około sześciu kilometrów od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu.
Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Około 10 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą - przypomina Associated Press. Blokada już spowodowała wzrost ceny ropy i transportu morskiego na świecie.