ŚwiatEgipt. Kolejne próby odblokowania Kanału Sueskiego. Pomóc może pełnia Księżyca

Egipt. Kolejne próby odblokowania Kanału Sueskiego. Pomóc może pełnia Księżyca

Kanał Sueski jest wciąż zablokowany przez kontenerowiec Ever Green. Trwają kolejne próby zsunięcia z mielizny maszyny. Władze kanału chcą wykorzystać przypadającą w nocy z niedzieli na poniedziałek pełnię Księżyca.

Egipt. Kolejne próby odblokowania Kanału Sueskiego. Pomóc może pełnia Księżyca
Egipt. Kolejne próby odblokowania Kanału Sueskiego. Pomóc może pełnia Księżyca
Źródło zdjęć: © East News
Karolina Kołodziejczyk

28.03.2021 23:38

"Niedziela jest kluczowa" - powiedział agencji Associated Press naczelny pilot Zarządu Kanału Sueskiego. Przeprowadzone mają być dwie próby ściągnięcia statku z powrotem na tor wodny. Jeśli to się nie uda, możliwe jest częściowe rozładowanie jednostki.

Prace nad ściągnięciem statku z mielizny obejmują pogłębianie ziemi wokół jego dziobu i próby sprowadzenia go na głębsze wody holownikami. Władze kanału do kolejnych prób chcą wykorzystać przypadającą w nocy z niedzieli na poniedziałek pełnię Księżyca. Powoduje ona większy przypływ, co może pomóc w poruszeniu statku.

Jednak akcję może utrudnić to, że w części nabrzeża kanału natrafiono na skaliste podłoże. Reuters podaje, że nie jest do końca jasne, na jakiego rodzaju podłożu utknęła ustawiona obecnie w poprzek kanału maszyna.

Kanał Sueski. Jest nadzieja na odblokowanie?

Są jednak dobre wiadomości. - Ster się nie ruszał, a teraz już działa, śruba okrętowa pracuje, pod dziobem nie było wody, teraz już jest - powiedział prezes Kanału Sueskiego generał broni Osama Rabie w egipskiej telewizji Extra News.

Powiedział również, że spedytorom dotkniętym blokadą tego jednego z najważniejszych morskich szlaków handlowych świata zostaną zaoferowane zniżki.

Kanał Sueski. Tragedia dla światowej gospodarki

We wtorek pływający pod banderą Panamy kontenerowiec Ever Green, którego armatorem jest tajwańska firma Evergreen Marine, obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Panamskiego około sześciu kilometrów od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu.

Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Około 10 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą - przypomina Associated Press. Blokada już spowodowała wzrost ceny ropy i transportu morskiego na świecie.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)