Kanał Sueski. Kontenerowiec nieco przesunięty, ale nadal blokuje przepływ towarów
W Egipcie szósty dzień trwają prace nad przesunięciem kontenerowca Ever Given blokującego Kanał Sueski. Zarząd Kanału poinformował w sobotę, że udało się nieznacznie przesunąć rufę i ster statku, ale nie wiadomo, kiedy kanał zostanie odblokowany.
Rufa statku zaczęła się przesuwać w kierunku Suezu wczoraj w nocy i to był dobry znak" - powiedział prezes Zarządu Kanału Sueskiego (SCA) generał porucznik Osama Rabie na konferencji prasowej w sobotę - podaje Polska Agencja Prasowa.
Okazuje się jednak, że z powodu odpływu trzeba było jednak przerwać operację przekręcania zablokowanego w poprzek kanału statku. Akcję utrudnia także silny wiatr.
W ocenie Rabie nie sposób jest przewidzieć, kiedy kanał zostanie odblokowany i przywrócona zostanie żegluga na tym kluczowym morskim szlaku handlowym. "Spodziewamy się, że statek może się ześlizgnąć i ruszyć z miejsca w każdej chwili" - zaznaczył.
WGenerał wyraził nadzieję, że uda się uwolnić statek bez konieczności jego rozładunku. Taka możliwość jest rozważana, na miejsce niedługo przybędzie odpowiedni do tego celu dźwig - zapewnił z kolei Peter Berdowski, szef holenderskiej firmy Boskalis, która jest właścicielem spółki Smit Salvage zajmującej się akcją przesuwania statku.
Kanał Sueski. Przyczyny zajścia
Obecnie toczone jest śledztwo, które ma na celu zbadać okoliczności wejścia 400-metrowego statku na mieliznę. Jedną z potencjalnych przyczyn wypadku był silny wiatr znoszący kontenerowiec lub błąd techniczny załogi Ever Given.
Już w ten weekend na miejsce akcji ratunkowej dotarły dwa ciężkie holowniki. Jeżeli ten plan się nie powiedzie, kontenery z przedniej części statku zaczną być rozładowywane, by odciążyć jednostkę.
Kanał Sueski. Tragedia dla światowej gospodarki
We wtorek pływający pod banderą Panamy kontenerowiec Ever Green, którego armatorem jest tajwańska firma Evergreen Marine obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Panamskiego około sześciu kilometrów od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu.
Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Około 10 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą - przypomina AP. Blokada już spowodowała wzrost ceny ropy i transportu morskiego na świecie.