Dobrostan wielokulturowej szkoły – jak go osiągnąć?

Troska o dobre samopoczucie wszystkich uczniów i uczennic w polskich szkołach jest nadrzędnym zadaniem i ma olbrzymi wpływ na sukces edukacyjny dzieci i młodzieży. Prawidłowy rozwój nie jest możliwy, gdy zagrożone jest poczucie bezpieczeństwa i gdy młodzi ludzie nie czują się częścią szkolnej wspólnoty. Polska szkoła mierzy się obecnie z nieznanym wcześniej wyzwaniem – koniecznością dostosowania do zmiany struktury społeczności szkolnej.

 Dziewczynka w tradycyjnym stroju ludowym siedzi w ławce szkolnej i uśmiecha się do kamery.
Źródło zdjęć: © Shutterstock

W dzisiejszych czasach kluczowa jest praca na rzecz utrzymania dobrostanu uczniów, obejmująca działania zarówno profilaktyczne, jak i pomoc w trwającym już kryzysie. Analiza aktualnej sytuacji uczniów i uczennic w polskich szkołach pokazuje, że taka praca jest potrzebna. W związku z wybuchem wojny na Ukrainie oraz nagłym wzrostem liczby uczniów i uczennic z Ukrainy w polskich szkołach, placówki te – praktycznie z dnia na dzień – stały się wielokulturowymi społecznościami. Zmiany na szeroką skalę dały początek nowym wyzwaniom dla całego polskiego systemu oświaty.

Właśnie na te wyzwania odpowiada projekt "Wsparcie edukacji formalnej dzieci i młodzieży z Ukrainy w programie FERS", w ramach którego wdrażany jest Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży "Przyjazna szkoła" w latach 2025-2027 (dalej: Program) – finansowany ze środków Unii Europejskiej (w kwocie niemal 500 mln zł) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.

"Przyjazna szkoła" – podstawa to kompleksowość wsparcia

Dzięki różnorodnym działaniom realizowanym w module 2. Programu pt. "Dobrostan społeczności szkolnej" – kierowanym do uczniów i uczennic (w tym w szczególności dzieci i młodzieży z Ukrainy), ich rodziców oraz kadr systemu oświaty – całe społeczności szkolne będą miały szansę skorzystać z dodatkowego wsparcia psychologicznego i doradczego. Program daje możliwość udziału w konsultacjach z psychologami, psychoterapeutami, psychiatrami. Uczestnictwo w tego rodzaju zajęciach ma na celu wzmocnienie profilaktyki zaburzeń zdrowia psychicznego oraz intensyfikację wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla przedstawicieli środowiska szkolnego. Moduł 2. to również działania mające pomóc uczniom w wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej czy drogi zawodowej.

Bardzo ważnymi odbiorcami wsparcia są nauczyciele i nauczycielki – działania oferowane w Programie pozwolą na rozwój umiejętności kadr oświaty w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych w pracy z grupami zróżnicowanymi.

Kolejną grupą, która zostanie objęta wsparciem w ramach Programu, są rodzice oraz opiekunowie uczniów i uczennic (ze szczególnym uwzględnieniem rodziców i opiekunów dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa). Wsparcie pozwoli na naukę rozwiązywania problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijanie umiejętności w tym zakresie.

Województwa i poziom centralny – efekt współpracy wzmocnieniem działań

Wsparcie w ramach modułu 2. jest realizowane na dwóch poziomach:

  • centralnym – przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy, dalej: IBE-PIB (jednostkę nadzorowaną przez Ministra Edukacji),
  • regionalnym – przez operatorów wojewódzkich, wyłonionych w otwartych konkursach organizowanych przez wojewodów.
Smutna, zamyślona ukraińska dziewczynka siedzi oparta o nogi ławki szkolnej i obejmuje rękami plecak.
© Shutterstock

IBE-PIB, bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu w realizacji przedsięwzięć dotyczących tworzenia narzędzi i materiałów metodycznych do pracy z grupami zróżnicowanymi, będzie odpowiedzialny za utworzenie i prowadzenie portalu poświęconego edukacji międzykulturowej jako bazy wiedzy, w szczególności dla nauczycieli i specjalistów w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Ponadto IBE-PIB odpowiada za przygotowanie materiałów metodycznych dla kadr systemu oświaty, wspierających pracę z zespołami zróżnicowanymi z doświadczeniem migracyjnym, także mając na uwadze funkcjonowanie w tej grupie uczniów z niepełnosprawnościami czy uczniów pochodzenia romskiego, którzy przybyli z Ukrainy. Powstaną również materiały wspierające nauczycieli w pracy z uczniami zdolnymi z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, materiały dotyczące pracy z uczniami i uczennicami dotkniętymi traumą wojenną, w tym z zespołem stresu pourazowego (PTSD).

Ważnym elementem modułu 2. jest opracowanie przez ekspertów IBE-PIB standardów diagnostycznych do oceny indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa.

Wszystkie wypracowane przez IBE-PIB materiały zasilą bazę wiedzy i będą wykorzystywane przez operatorów wojewódzkich, realizujących na poziomie regionalnym działania służące wsparciu uczniów, rodziców oraz kadr systemu oświaty.

IBE-PIB będzie odpowiadać także za organizację wydarzeń mających na celu wymianę doświadczeń w zakresie edukacji międzykulturowej – na poziomie regionalnym, ogólnopolskim oraz międzynarodowym.

Ponadto, IBE-PIB zrealizuje działania badawcze obejmujące:

  • badanie poziomu znajomości języka polskiego jako języka drugiego wśród uczniów i uczennic uczestniczących w Programie,
  • badania w zakresie zmian w poczuciu przynależności, dobrostanu, efektów edukacyjnych uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa – w badaniu będzie uwzględniona również grupa referencyjna uczniów polskich.
© materiały partnera
Materiał sponsorowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Wybrane dla Ciebie
Sondaż: KO przed PiS, Konfederacja na podium
Sondaż: KO przed PiS, Konfederacja na podium
Franciszek Sterczewski przeprasza za słowa o śmierci żołnierza. Tłumaczy kontekst wypowiedzi
Franciszek Sterczewski przeprasza za słowa o śmierci żołnierza. Tłumaczy kontekst wypowiedzi
Wyniki Lotto 14.10.2025 – losowania Eurojackpot, Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 14.10.2025 – losowania Eurojackpot, Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Zaskakujące słowa Trumpa. Mówił o upadku rosyjskiej gospodarki
Zaskakujące słowa Trumpa. Mówił o upadku rosyjskiej gospodarki
Trump o Hamasie: Oni się rozbroją. A jeśli nie, to my ich rozbroimy
Trump o Hamasie: Oni się rozbroją. A jeśli nie, to my ich rozbroimy
Seria napadów na kobiety w Łodzi. Policja szuka sprawcy
Seria napadów na kobiety w Łodzi. Policja szuka sprawcy
Pożar w Sulechowie. W budynku byli ludzie
Pożar w Sulechowie. W budynku byli ludzie
Kowal o rosyjskiej propagandzie. Wskazuje byłego premiera
Kowal o rosyjskiej propagandzie. Wskazuje byłego premiera
27 lat nie opuszczała mieszkania. Mogła tam być z własnej woli
27 lat nie opuszczała mieszkania. Mogła tam być z własnej woli
KPRP: pensje ministrów takie jak w rządzie
KPRP: pensje ministrów takie jak w rządzie
Pies w tunelu metra. Potężne utrudnienia na linii M1
Pies w tunelu metra. Potężne utrudnienia na linii M1
Europa przekazała Ukrainie 3,3 mld euro. Zełenski ma problem
Europa przekazała Ukrainie 3,3 mld euro. Zełenski ma problem
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Wiadomości