Coraz więcej osób wspiera organizacje pozarządowe

W 2007 roku ponad 6% podatników zadeklarowało przekazanie 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego.

17.05.2007 07:10

Wśród nich przeważają osoby o średniej wysokości dochodów, zamieszkujące miasta pow. 100 tys. mieszkańców. Najpopularniejszą formą finansowego wsparcia organizacji pozarządowych są jednorazowe datki/ wpłaty pieniężne. Organizacje pozarządowe o najwyższej rozpoznawalności to Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, PCK oraz Caritas.

Do końca kwietnia 2007 podatnicy składali zeznania podatkowe za rok 2006. Rozliczający się z fiskusem mieli możliwość przekazania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W roku 2006 (na podst. danych Ministerstwa Finansów)
z mechanizmu 1% skorzystało nieco mniej niż pięć procent podatników. Według najnowszego badania IQS & Quant wynika, że w tym roku na przekazanie 1% zdecydowało się ponad 6 procent podatników.

Kim są te osoby? Dwie trzecie to osoby pozostające w związku małżeńskim (68%), a prawie połowa to osoby w wieku 30 – 49 lat (49%). Z mechanizmu 1% najchętniej korzystają pracownicy biurowi (25%) oraz specjaliści i średnia kadra zarządzająca (28%). Z rezultatów badania wynika, że na przekazanie 1% decydują się osoby, których dochody netto gospodarstwa domowego przekraczają 1200 PLN miesięcznie. Najczęściej na taki krok decydują się podatnicy, mieszkający w gospodarstwach domowych o dochodach netto pomiędzy 2500 a 4000 PLN (34%). Potwierdzeniem faktu, że 1% podatku najchętniej oddają osoby o średnich dochodach są rezultaty pytania dotyczącego sytuacji materialnej – 40% twierdzi, że „pieniędzy starcza na wszystkie wydatki, a część możemy odłożyć” a 34% - „na co dzień pieniędzy starcza, ale nie stać nas na większe wydatki”. „Liczba osób przekazujących 1% podatku na cele charytatywne rośnie nieprzerwanie od momentu wprowadzenia tego mechanizmu w Polsce. Jednak wzrost ten nie jest tak bardzo dynamiczny jak w
innymi krajach, np. na Węgrzech. Szkoda, ponieważ pieniądze uzyskane z akcji 1% są dla naszej fundacji bardzo ważne, gdyż właśnie dzięki nim możemy chronić środowisko w Polsce. - mówi Sylwia Kobayashi, Kierownik ds. Marketingu i Pozyskiwania Funduszy w WWF Polska. Dlatego mamy ogromną nadzieje, że wraz z uproszczeniem mechanizmu (od przyszłego roku przekazanie 1% podatku odbywać się będzie za pośrednictwem urzędów skarbowych) zdecydowanie więcej Polaków wybierze tę formę wsparcia organizacji pozarządowych.”

Najchętniej z mechanizmu 1% korzystają osoby mieszkające w największych miastach (pow. 100 tys. mieszkańców) – stanowią oni aż 46% darczyńców tego typu (szczególnie duży odsetek mieszka w Warszawie). Interesujące jest, że 51% z nich korzysta codziennie z internetu, a jednocześnie w ramach tej grupy jest aż 28% osób które w ogóle z niego nie korzystają.

Warto zwrócić uwagę, że dla wielu podatników przekazujących 1%, nie jest to jedyna forma finansowego wspierania organizacji pozarządowych – 37% wspiera je za pomocą jednorazowych darowizn i datków pieniężnych, a 30% kupuje konkretne produkty, z których część zysku (lub cały zysk) jest przeznaczony na cele charytatywne (np. kartki). Dla organizacji charytatywnych niezwykle ważną informacją jest, że 7% tych osób wspiera wybrane NGO, za pomocą stałych lub regularnych wpłat (odsetek stałych darczyńców to ok. 2% ogółu wspierających).

Przekazywanie 1% na rzecz organizacji pożytku publicznego jest tylko jedną z form wspierania organizacji pozarządowych. Ponad 46% Polaków deklaruje finansowe wsparcie tych organizacji. Najczęściej dajemy jednorazowe darowizny czy datki pieniężne (72% darczyńców). Najczęściej są to datki wręczane podczas różnego rodzaju kwest i zbiórek publicznych (np. podczas finału WOŚP)
. Mniej popularnym sposobem wspierania jest kupowanie konkretnych produktów, z których część zysku (lub cały zysk) jest przeznaczony na cele charytatywne (np. kartki świąteczne UNICEF, produkty z logo Fundacji Polsat). Pozostałe formy wspierania finansowego (mechanizm 1%, loterie i aukcje, etc.) są mniej popularne – z każdego z w/w sposobów korzysta mniej niż 10% ogółu darczyńców.

W polskim trzecim sektorze działa ponad 63 000 stowarzyszeń i fundacji (dane REGON), w bazie ngo.pl zarejestrowanych jest ponad 100 000 organizacji pożytku publicznego (dane za portalem ngo.pl). Zdecydowana większość z nich to organizacje niewielkie, zorganizowane lokalnie i działające na niewielkim obszarze. Te największe to kilkadziesiąt stowarzyszeń, fundacji czy komitetów. Wśród nich najbardziej znaną organizacją jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, której nazwę zna aż 95% badanych (znajomość wspomagana). Bardzo wysoką rozpoznawalność mają także organizacje z długą tradycją – PCK oraz Caritas (odpowiednio – 88% i 87%), a także fundacje wspierane przez ogólnopolskie stacje TV – Fundacja Polsat oraz Fundacja TVN „Nie jesteś sam” (odpowiednio 75% i 62%). Ponad połowa badanych zna UNICEF (51%), nieco mniej – 47% Polską Akcję Humanitarną. Dobrze rozpoznawalne są także organizacje założone przez znane osoby – Fundację Anny Dymnej „Mimo Wszystko” zna 33% Polaków, a Fundację Ewy Błaszczyk A KOGO? – 27%.

Dane pochodzą z badania przygotowanego i zrealizowanego przez IQS and QUANT Group. Badanie wykonano w dniach 20 - 27 kwietnia 2007 roku na losowo-kwotowej, reprezentatywnej próbie 1000 Polaków wieku 15 –70 lat.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)