Zachęcenie turystów do właściwych zachowań na terenie Parków Narodowych i proekologicznych postaw w kontakcie z przyrodą - to główne cele społecznej kampanii reklamowej "Poczuj. Szanuj. Póki są...".
Kampanii na rzecz ochrony przyrody, której patronuje MTV-Polska oraz młodzieżowa Radiostacja, skierowana jest przede wszystkim do młodych ludzi. Patronem honorowym przedsięwzięcia jest Ministerstwo Środowiska.
_ Wydawało nam się, że młodym ludziom trzeba się przypodobać, mówić ich zrelaksowanym językiem_ - powiedziała Monika Probosz, specjalista ds. badań zachowań społecznych Fundacji Komunikacji Społecznej. _ Okazało się, że najskuteczniejsze były te przekazy, gdzie młodych ludzi obarczano pewną odpowiedzialnością za to, co może się wydarzyć, jeśli nie zastosują się do pewnych zasad postępowania wobec natury. Po prostu chcieli być traktowani poważnie_ - dodała.
Najpełniejszą formą ochrony przyrody są Parki Narodowe. W Polsce jest ich 22. Są względnie równomiernie rozłożone na całym obszarze Polski. Ich zadaniem jest nie tylko ochrona przyrody, ale także udostępnianie i przybliżanie jej społeczeństwu.
Z drugiej strony ruch turystyczny stwarza liczne zagrożenia, takie, jak niepokojenie zwierzyny, zaśmiecanie, czy niebezpieczeństwo pożaru. Dlatego zachęcając turystów do odwiedzania Parków Narodowych, trzeba zachęcić ich do wzięcia współodpowiedzialności za skarby przyrody, stąd hasło uzupełniające "Parki Narodowe. Przyroda pod parasolem".
_ Corocznie Parki Narodowe odwiedza w naszym kraju około 10 mln osób_ - powiedział Janusz Radziejowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska, Główny Konserwator Przyrody. Mam nadzieję, iż kampania ta przyczyni się do wzrostu zainteresowania pięknem ojczystej przyrody, propagując równocześnie cele i zasady funkcjonowania Parków Narodowych - dodał.
Akcja została rozpoczęta z inicjatywy Fundacji Komunikacji Społecznej, Fundacji Nasza Ziemia - organizatora corocznej akcji "Sprzątanie Świata" - oraz PTK Centertel. (reb)
Zobacz także: Stronę poświęcona akcji