Ceny dumpingowe zakazane w supermarketach
Wszystko wskazuje na to, że supermarkety nie będą mogły stosować dumpingu, czyli sprzedaży towarów poniżej poniesionych przez siebie kosztów.
W praktyce ograniczy to promocję poszczególnych towarów sprzedawanych przez supermarkety. Zakazane ma być nagradzanie zakupu jakiegoś towaru nagrodą przewyższającą jego wartość.
Rząd przyjął we wtorek przygotowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów projekt ustawy, która ma zabronić sprzedaży towarów po cenie nie uwzględniającej marży handlowej. Rząd uważa że w ten sposób ulży drobnym przedsiębiorcom, którzy nie mogą sprostać konkurencji wielkich sieci handlowych.
Rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Alina Urban powiedziała, że celem ustawy ma być zwalczanie nieuczciwej konkurencji. Zdaniem rzeczniczki, za tak zwane okazje płacimy wyższymi cenami innych towarów. Jeżeli jeden towar kupimy taniej, to za inny zapłacimy więcej - dodała. Alina Urban powiedziała, że nadal będziemy mogli otrzymywać próbki dołączane do towarów czy jakieś dodatki.
Zachowane zostanie prawo obniżania cen podczas sezonowych wyprzedaży. Za niższą cenę będą mogły być nadal oferowane produkty, których termin przydatności do spożycia upływa w ciągu najbliższych dni.
Tymczasem pracodawcy uważają, że rządowe propozycje są sprzeczne z ideą przedsiębiorczości. Szef zespołu doradców Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Andrzej Wilk powiedział, że pomysł z punktu widzenia praw rynku jest kuriozalny. Każda ingerencja administracji jest według niego zaburzeniem normalnych praw rynkowych i wprowadza niepotrzebne zamieszanie.
W żadnym kraju na świecie nie stosuje się takich odgórnych zakazów promowania swoich towarów - twierdzi Andrzej Wilk. Marża powinna być ustalana na podstawie popytu i podaży - dodaje. (an)