Brud odstrasza pasażerów pociągów. Kolejarze myją tylko drzwi
Brudne okna i burty wagonów - tak, że nie można nawet odczytać z tablicy relacji, w jakiej kursuje pociąg. Pasażerowie narzekają na nieczyszczone składy spółki PKP Intercity i jako dowód pokazują zdjęcia. Widać na nich, że wagony myte są w dość specyficzny sposób: tylko w pobliżu drzwi. Co na to przewoźnik?
"Narodowy przewoźnik kolejowy chyba przestał dbać o wygląd swoich wagonów. Brakuje szmaty i wody? Przecież auta myje się w minusowej temperaturze, a pociągów nie można?" - pyta w mailu internauta. Do listu pan Piotr dołączył, jako dowód na swoje słowa, fotografie składów PKP Intercity.
"Zdjęcia zrobione podczas przejazdu ze Szczecina do Krakowa w połowie lutego" - napisał pan Piotr.
Sprawdziliśmy, czy nie był to tylko drobny "wypadek przy pracy" kolejarzy. Sądziliśmy, że może umyli tylko drzwi w wagonach, bo spieszyli się, aby wyprawić w trasę skład, który przyjechał opóźniony z poprzedniego kursu. Niestety, krótki przegląd filmów, które na Youtube umieszczają hobbiści - miłośnicy kolei, wyprowadził nas z błędu.
Bez trudu wśród nagrań z ostatnich tygodni odnaleźliśmy takie, na których widać, że mycie tylko drzwi i niewielkiej powierzchni obok nich (a nawet tylko klamek) nie jest raczej wyjątkową sytuacją. Brudne okazały się nie tylko wagony najtańszych pociągów TLK, ale także nowe zestawy elektryczne obsługujące połączenia w droższej kategorii IC.
Co na to przedstawiciele kolejowej spółki? "Taki mamy klimat" - można wręcz przywołać słynne powiedzenie, komentując wyjaśnienia PKP IC. Spółka przyznaje się do takiej praktyki. "W związku z warunkami atmosferycznymi (gdy temperatura spada poniżej 0 stopni Celsjusza) czyszczenie zewnętrzne składów jest utrudnione" - czytamy w stanowisku, które przesłał WP Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP IC.
Rzecznik informuje, że spółka korzysta teraz tylko z czterech myjni. Część z nich nie jest przystosowana do mycia wagonów w halach. W efekcie zimą na trasy wyjeżdżają pociągi, które dokładnie wymyto, ale i te, których pasażerowie niewiele widzą przez zalepione brudem okna. "Pasażer ma prawo do reklamacji w sytuacji, gdy uważa, że podróż nie spełniła jego oczekiwań" - zapewnia rzecznik PKP Intercity,
Najpóźniej do 2020 roku PKP Intercity chce wyremontować 15 stacji postojowych, a całoroczne myjnie z zamkniętym obiegiem wody postawić m.in. w Warszawie, Szczecinie, Wrocławiu, Krakowie i Przemyślu. Póki co nadejście zimy i mrozów na kolei nadal obwieszczać będzie widok wagonów mytych w dość zaskakujący sposób.