"Bez WC, za mąż nie wychodzę" - zaskakująca kampania
Władze stanu Harijana w Indiach z powodzeniem zorganizowały kampanię pod hasłem "Nie ma WC, nie ma małżeństwa", dzięki czemu coraz częściej rodzice nie chcą wydawać córek za pretendentów, którzy nie mają w domu tego urządzenia.
20.11.2010 | aktual.: 20.11.2010 10:16
Kampania, której inspiratorem jest rząd centralny Indii, sprawiła, że w niewielkim stanie Harijana zbudowano 1,4 mln toalet. W Indiach połowa ludności nie ma dostępu do tego urządzenia.
Organizatorzy całej akcji zwracają się przede wszystkim do rodziców panien na wydaniu, którzy tradycyjnie mają decydujący głos w sprawie przyjęcia oferty małżeństwa, aby odrzucali kandydatów, w których domach brak WC. Rząd centralny i stanowy refundują obecnie najbiedniejszym rodzinom 80% budowy toalet.
Odpowiedzialna za kontakt z mediami w południowoazjatyckim oddziale UNICEF Sarah Crowe powiedziała w związku z tą inicjatywą, że konieczne jest w Indiach przełamanie tabu w kwestii toalet. 638 milionów osób w Indiach, według danych UNICEF, nadal z nich nie korzysta.
W całej południowej Azji pozbawionych jest dostępu do tego urządzenia sanitarnego 716 milionów ludzi.
W 1999 roku rząd indyjski sfinansował kwotą 3 miliardów dolarów budowę 118 milionów domowych toalet, 12 milionów WC w szkołach i w przedszkolach oraz 28 000 szaletów publicznych.
UNICEF zorganizował kampanię uświadamiania mieszkańców południowej Azji o straszliwych następstwach braku higieny: co roku w regionie tym umiera z powodu chorób zakaźnych i picia brudnej wody pół miliona dzieci.
Jednym z argumentów na rzecz zakładania sanitariatów w prywatnych mieszkaniach stały się w kampaniach prowadzonych przez UNICEF i rząd Indii również względy bezpieczeństwa. Ostrzega się, że kobiety, które wychodzą z domu nad ranem lub po zachodzie słońca, aby załatwić swe potrzeby, są narażone na napaści na tle seksualnym.