"Bądź trzeźwy" na wakacje
"Bądź trzeźwy" - to hasło wakacyjnej akcji,
która rozpoczyna się w Katowicach. Na autobusach, tramwajach,
przystankach komunikacji miejskiej oraz bilbordach pojawią się
plakaty promujące trzeźwość.
Autorem plakatu, przedstawiającego człowieka przecierającego oczy, jest śląski grafik, prof. Roman Kalarus. W Katowicach zawiśnie kilkadziesiąt kopii jego pracy.
Inicjatorem odbywającej się już po raz piąty akcji jest ks. Piotr Brząkalik, duszpasterz trzeźwości w archidiecezji katowickiej. Jak podkreślił, hasło "Bądź trzeźwy" nie oznacza tylko kampanii na rzecz nie picia i nie nadużywania alkoholu.
Chodzi też o trzeźwość myślenia, podejmowania decyzji i zachowania. Dotyczy to wszystkich grup społecznych - nawet ludzi ze świecznika - powiedział.
Po raz pierwszy akcja promująca trzeźwość odbyła się na Śląsku i w Zagłębiu w 1999 r. Wówczas pod hasłem "Nie piję" podpisali się na plakatach kompozytor Wojciech Kilar, językoznawca prof. Jan Miodek i rektor Uniwersytetu Śląskiego prof. Tadeusz Sławek. Akcję poparł też m.in. bluesman Ireneusz Dudek.
Autorem plakatów jest zawsze Roman Kalarus, a przestrzeń reklamową udostępnia bezpłatnie na potrzeby akcji jedna z agencji reklamowych.