Antonov an‑225 Mrija zniszczony na Ukrainie. Był największym samolotem świata
W czwartek zaczęły pojawiać się informacje o zniszczeniu największego samolotu świata Antonov an-225 Mrija. Doniesienia te zostały jednak szybko zdementowane przez pilota maszyny. W niedzielę informację o zniszczeniu samolotu potwierdziło jednak radio Swoboda, powołujące się na informacje uzyskane od burmistrza Buczy oraz ministra spraw zagranicznych Ukrainy.
28.02.2022 12:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dane z radaru monitorującego ruch lotniczy wskazują, że od 5 lutego Antonov an-225 znajdował się na lotnisku nieopodal Kijowa, w Hostomelu. Od niedzieli w mediach społecznościowych zaczęły krążyć zdjęcia przedstawiające pożar w hangarze z samolotem. Informacje te potwierdził burmistrz Buczy Anatolij Fiodoruk "Po piątym nalocie samolot został całkowicie zbombardowany". Samolot padł ofiarą rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
Zobacz również: Broń nuklearna w Rosji. Arsenał Putina może zgładzić świat?
Wydarzenia skomentował również minister spraw zagranicznych Dmytro Kułeba "To był największy samolot na świecie An-225 Mrija, czyli po ukraińsku "Marzenie". Rosja mogła zniszczyć naszego Mrija, ale nigdy nie zniszczą naszego marzenia o silnym, wolny, demokratycznym, europejskim państwie. Zwyciężymy!"
Antonov an-225 - ile będzie kosztować naprawa?
Jak podaje Interfax-Ukraina szacuje się, że odbudowa samolotu będzie kosztować ponad 3 miliardy dolarów. Państwowe Przedsiębiorstwo Antonow opublikowało w niedzielę na Twitterze informacje, że dopiero po sprawdzeniu samolotu przez ekspertów zostanie przekazane oficjalne stanowisko w sprawie jego stanu technicznego. Na ten moment nie da się ocenić zniszczeń maszyny.
Antonova an-225 Mrija. Historia
An-225 uznawany jest za najcięższy i jednocześnie największy samolot świata. Został on zaprojektowany w związku z radzieckim programem Buran, który zakładał budowę maszyny zdolnej do przenoszenia wahadłowca kosmicznego Buran oraz części rakiety Energia. Początkowo plan zakładał budowę dwóch maszyn, jednak przed rozpadem Związku Radzieckiego udało się dokończyć wyłącznie jedną.
Od 2001 roku maszyna była używana przez komercyjne ukraińskie linie Antonov Airlines do przenoszenia bardzo ciężkich ładunków o masie sięgającej nawet do 250 000 kg. Antonov kilka razy wylądował również w Polsce, między innymi w 2020 roku z transportem środków medycznych do walki z pandemią koronawirusa.
Autor: Weronika Grzywna