94% nieletnich przyznaje się do picia alkoholu
94% nieletnich w Polsce przyznaje się
do spożywania alkoholu, a 32% - do utraty przytomności w
wyniku spożycia alkoholu - wynika z raportu "Polska młodzież o alkoholu".
14.02.2006 | aktual.: 14.02.2006 13:14
Badanie przeprowadziła w dniach 30 stycznia - 9 lutego 2006 r. firma Homo Homini w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Rzeszowie, Katowicach, Białymstoku i Krakowie na próbie 1013 osób w wieku od 14. do 18. roku życia.
Wyniki badania są zaskakujące; niemal wszyscy młodzi ludzie sięgają po alkohol - podsumował wyniki dyrektor Homo Homini Marcin Duma. Jak powiedział, badanie dotyczyło deklarowanej struktury spożycia alkoholu wśród młodzieży, a także motywów, dla których nastolatki sięgają po alkohol.
Z badań wynika, że sięgając po alkohol młodzi ludzie najczęściej wybierają piwo (57%), co piąty (22%) sięga po wino, a 18% badanych wybiera wódkę.
Wśród młodych ludzi 78% pije alkohol okazjonalnie, na imprezach i spotkaniach towarzyskich, zaś 11% - próbowało alkoholu raz w życiu. 9% badanych zadeklarowało, że pije alkohol często, zaś 2% przyznało, że codziennie.
Głównym motywem sięgania przez młodzież po alkohol jest moda, a więc presja środowiska i znajomych. Taki motyw deklaruje 41% badanych. Drugim istotnym czynnikiem jest niska cena, na co wskazało 35% badanych - powiedział Duma.
57% nastolatków uważa, że reklamy napojów alkoholowych emitowanych w mediach są adresowane również do młodych ludzi. Dyrektor Homo Homini nie chciał skomentować tego wyniku.
Marcin Duma dodał, że "badanie jest wstępem do tegorocznej rozpoczynającej się 1 lipca edycji ogólnopolskiej kampanii 'Lato bez %' prowadzonej od 2000 r.".
Duma, który jest koordynatorem kampanii, poinformował, że ma ona na celu ograniczenie sprzedaży alkoholu nieletnim. Będziemy prowadzić akcję "agent specjalny", czyli kontrolować, w których punktach sprzedaży alkoholu można bez pokazywania dowodu kupić alkohol - uzupełnił.
Ponadto na stronie internetowej kampanii www.bezprocentow.pl można zgłaszać podejrzenia o nieuczciwych sprzedawcach alkoholu. Dodał, że pojawią się również plakaty i billboardy, m.in. ze zdjęciami pijanych nastolatków i hasłem "Prawie jak dorosły". Kampania będzie prowadzona przy współpracy Komendy Głównej Policji i Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Homo Homini jest prywatną firmą zajmującą się badaniami opinii publicznej, marketingiem i organizacją kampanii społecznych. Akcję "Lato bez %" prowadzi po raz szósty.