SKOT - nietypowy transporter PRL
Chluba komunistycznego wojska, "pogromca" wolności
49 lat temu w Lublinie ruszyła seryjna produkcja pojazdu, który na dziesięciolecia pozostał w świadomości Polaków
49 lat temu, 12 października 1963 r., w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie rozpoczęła się seryjna produkcja pojazdu, którego sylwetka na dziesięciolecia zapisała się w masowej świadomości Polaków. Tak narodził się transporter opancerzony SKOT, który okrył się ponurą sławą podczas krwawych wydarzeń Grudnia '70, a zwłaszcza - stanu wojennego, gdy był jednym z najczęściej spotykanych wozów wojskowych na ulicach polskich miast.
SKOT-y były konstrukcją ze wszech miar udaną (w swoim czasie były uważane za jedne z najlepszych transporterów opancerzonych na świecie), ale także bardzo nietypową. W Układzie Warszawskim ogromna większość ciężkiego uzbrojenia pochodziła ze Związku Radzieckiego bądź była produkowana na jego licencji. Natomiast pojazdy SKOT był owocem kooperacji polsko-czechosłowackiej.
(Wikipedia, WP.PL/tbe)