"Książę William w mundurze konkwistadora" - odżył spór
Argentyna planuje wzmocnienie faktycznej blokady ekonomicznej Falklandów, by utrzymywanie wysp stało się nieopłacalne dla Londynu - oceniają brytyjscy dyplomaci cytowani w mediach. Oba kraje oskarżają się ostatnio o tendencje kolonialne.
02.02.2012 | aktual.: 02.02.2012 17:19
Na wyspach spodziewany jest wnuk Elżbiety II książę William, który przez sześć tygodni będzie pełnił służbę jako pilot helikoptera ratunkowego w tamtejszej bazie RAF.
Argentyński MSZ oświadczył, że "William stawi się na argentyńskim terytorium w mundurze konkwistadora (agresora, od hiszpańskich kolonialnych zdobywców, którzy pokonali imperium Inków i Azteków - PAP)".
Dla Argentyny Falklandy - zwane tam Malwinami - są terytorium argentyńskim zagarniętym przez Brytyjczyków w 1833 roku, a więc w okresie, gdy nie okrzepło jeszcze nowo powstałe państwo argentyńskie (proklamowało ono niepodległość w 1816 roku).
Czytaj więcej: Archipelag niezgody.
Na początku tygodnia brytyjskie ministerstwo obrony ogłosiło, że skierowało w rejon płd. Atlantyku nowoczesny niszczyciel HMS Dauntless, który ma dotrzeć na miejsce w marcu.
Według brytyjskich dyplomatów prezydent Argentyny Cristina Fernandez de Kirchner wywiera presję na chilijskie linie lotnicze LAN, by zrezygnowały z uruchomionych w 1999 roku cotygodniowych lotów między Punta Arenas (nad Cieśniną Magellana) a głównym miastem wysp - Port Stanley.
Gdyby do tego doszło, jedynym połączeniem z Falklandów byłby lot wojskowym samolotem do Londynu, dostępny dwa razy w tygodniu, z międzylądowaniem na Wyspie Wniebowstąpienia. Argentyńska blokada zmusiłaby około 250 Chilijczyków pracujących na Falklandach do podróży do kraju via Londyn.
Linie LAN są podatne na naciski Fernandez de Kirchner, ponieważ na swoich trasach korzystają z argentyńskiej przestrzeni powietrznej i mają w planach uruchomienia połączenia z Buenos Aires do Miami. Trasa falklandzka stanowi mikroskopijną operację chilijskiego przewoźnika - wyjaśniają komentatorzy.
Na mocy porozumienia zawartego w ramach organizacji Mercosur kraje Ameryki Łacińskiej wprowadziły zakaz korzystania z urządzeń portowych dla statków pływających pod banderą falklandzką.
Falklandy, które zamieszkuje około 3 tys. osób, mają ponad 12 tys. km kwadratowych i są brytyjskim terytorium zależnym. W 1982 roku na około dwa miesiące zajęli je Argentyńczycy, ale Brytyjczycy odzyskali je po krótkiej walce.