Zmiany, które wprowadziły chaos do szkół

Podręcznik pisany na kolanie, zmiany wprowadzane w pośpiechu, a to wszystko pewnie za sprawą wyborów - tak przedstawiciele niektórych placówek szkolnych krytykują nowości, jakie zaczynają obowiązywać 1 września. Czy rzeczywiście jest tak źle? - Nie ma tu żadnych dziwolągów, a był czas, żeby ze zmianami się oswoić - mówią inni. Sprawdzamy, które z nowości wprowadzanych od 1 września do szkół sprawiają największe problemy.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Paweł Kozioł

Zmiany dotyczące uczniów i rodziców, obowiązujące w roku szkolnym 2014/2015, MEN zdefiniował w 18 punktach. Nie wszystko jednak, co się za nimi kryje, to zupełna nowość. Uczniowie w klasach I-III szkoły podstawowej mają prawo do swobodnej organizacji zajęć, lekcje nie muszą trwać 45 minut, a uczeń ma prawo do nauki we własnym tempie, czy też możliwość odrabiania pracy domowej jeszcze w szkole - to już było.

Co jest zatem nowością?

Rodzice uczniów mogą zdecydować o tzw. nauczaniu domowym i złożyć taki wniosek w dowolnym momencie roku szkolnego. Po drugie, rodzice nie będą musieli obowiązkowo ubezpieczać dzieci w szkołach, nawet na czas wycieczki i imprez szkolnych, organizowanych w kraju. Kolejną nowością jest numer PESEL, który ma się pojawić na legitymacjach szkolnych, co ułatwi dostęp np. do świadczeń zdrowotnych.

Jednak największe emocje budzą oczywiście: rządowy podręcznik dla pierwszaków, bezpłatne pomoce dodatkowe i sześciolatki. Temat sześciolatków nie jest nowy, a dodatkowo pewnego rodzaju konsensus polegający na tym, że obowiązek szkolny dotyczy tylko dzieci urodzonych w pierwszym półroczu sprawia, że jednak cała uwaga skupia się na innowacjach dydaktycznych.

Podręcznik „nie jest zły” czy „pisany na kolanie”?

Uczniowie klasy I szkoły podstawowej otrzymają bezpłatnie podręcznik „Nasz Elementarz”, podręcznik lub inny materiał edukacyjny do języka obcego nowożytnego oraz materiały ćwiczeniowe do edukacji wczesnoszkolnej.

Wszystkie darmowe podręczniki miały pojawić się w szkołach do 22 sierpnia i z rozmów z dyrektorami szkół wynika, że ta zapowiedź została w pełni spełniona. Darmowy podręcznik przewidziany był dla wszystkich szkół publicznych i niepublicznych. Skorzystało z niego 96% placówek. Minister Joanna Kluzik-Rostkowska mówi nam, że te 4% szkół, które nie zdecydowały się na podręcznik, to głównie szkoły niepubliczne, choć i tak 70% z nich w programie uczestniczy. Tak jak np. Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Stypułowie: - Zobaczymy w toku roku szkolnego, jaka będzie jego ocena - słyszymy tylko w szkole. - Nie jest zły - twierdzi natomiast dyrektor "Jedenastki" w Olsztynie. - Taki sobie - uważa z kolei dyrektorka Katolickiej Szkoły Podstawowej w Pobierowie.

Tego doświadczać nie chciała m.in. Katolicka Szkoła Podstawowa w Oleśnicy. - Nie mam zaufania do produktów, które są tworzone "na kolanie" - tłumaczy dyrektor. Wybrano taki podręcznik, z którym można było się wcześniej zapoznać. Zgodnie z przepisami będzie finansowany przez organ prowadzący. - Wszystko to trochę niepoważnie jest robione. Ze zmianami się zapoznałem, ale to są rzeczy w większości obowiązujące od lat, więc to takie udawanie na siłę, że społeczeństwo nie jest mądre i mądrzejsi są rządzący - dodaje dyrektor szkoły.

To pośpiech przed wyborami?

Choć Publiczna Szkoła Podstawowa w Bagnach zdecydowała się na rządowy Elementarz, jej dyrektor również uważa, że zmiany zostały zbyt późno wprowadzone. - Duże zamieszanie, to pewnie przed wyborami taki pośpiech – ocenia dyr. Mieczysław Sawośko. Ma obawy, czy podręczniki wytrzymają trzy sezony. - To jest problem, różne są dzieci, nie wiem jak będzie to rozwiązane – mówi.

Minister Kluzik-Rostkowska tłumaczy, że podręcznik był tak przygotowany, żeby trzy lata wytrzymał. - Zwłaszcza, że składa się z czterech części, czyli jeden uczeń będzie użytkował każdą z nich przez, co najwyżej, trzy miesiące, więc de facto, jedną część przez jeden sezon - przekonuje minister. Uspokaja jednak, że nawet jak będą jakieś problemy, to ministerstwo będzie książki dosyłać. - Z zapowiedzi wywiązaliśmy się w 100% - podkreśla Kluzik-Rostkowska. Więc na czym polega problem, dlaczego w przypadku materiałów ćwiczeniowych zapanował prawdziwy chaos? Dlaczego nauczyciele są „przerażeni”, czego nie kryją na różnych forach internetowych?

Zasada jest taka: oprócz Elementarza, ministerstwo przewidziało dotację na podręcznik do języka obcego w wysokości 25 zł i 50 zł na pomoce dodatkowe dla każdego ucznia. - Jak te pieniądze zostaną zagospodarowane, to już decyzja indywidualna każdej szkoły – podkreśla minister. Placówka może wybrać coś, co jest dostępne na wolnym rynku, bądź korzystać z przygotowanego przez MEN internetowego generatora kart pracy. - Nauczyciele sami mogą tworzyć ćwiczenia i przekazywać je dalej, czyli te 50 zł można przeznaczyć na wydruk i xero – tłumaczy.

Może właśnie ta dowolność rodzi zamieszanie? A może dlatego, że - jak tłumaczy wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 112 w Warszawie - subwencje na dodatkowe pomoce jeszcze do szkoły nie dotarły. Co do wyboru ćwiczeń, decyzja już zapadła, ale bez pieniędzy nie można dokonać zakupu. - Mają spłynąć lada moment, ale najpóźniej do 15 października – mówi Alina Elbe. Pomimo wszystko, podkreśla, że jak dla niej, wprowadzane zmiany nie sprawiają żadnych problemów. - Poprzez zajęcia i szkolenia mieliśmy czas na oswajanie się z nimi. Duża część zmian była wprowadzana małymi krokami, więc dla mnie nie ma tu nic radykalnego, a tym bardziej niejasnego. Nie widzę tu żadnych dziwolągów – dodaje. Jej zdaniem chaos powstaje tam, gdzie ktoś szuka dziury w całym, a jak chce, to ją znajdzie.

Poniżej pełna lista zmian obowiązująca uczniów i rodziców w roku szkolnym 2014/2015, którą MEN podaje na swojej stronie internetowej:

1. Uczniowie klasy I szkoły podstawowej otrzymają bezpłatnie podręcznik „Nasz Elementarz”, podręcznik lub inny materiał edukacyjny do języka obcego nowożytnego oraz materiały ćwiczeniowe do edukacji wczesnoszkolnej.
2. Uczniowie niewidomi, słabowidzący, mający trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się, w tym uczniowie niesłyszący i słabosłyszący, z upośledzeniem umysłowym, autyzmem i afazją, otrzymają adaptacje Naszego Elementarza opracowane na zlecenie i ze środków finansowych MEN.
3. Rodzice pierwszoklasistów mogą wyrazić opinię o zestawie podręczników i materiałów ćwiczeniowych zaproponowanych przez nauczycieli.
4. Uczniowie w klasach I-III szkoły podstawowej mają prawo do swobodnej organizacji zajęć; lekcje nie muszą trwać 45 minut.
5. Uczeń ma prawo do nauki we własnym tempie. Wymagania edukacyjne określone w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej dotyczą ucznia kończącego klasę III szkoły podstawowej (likwidacja wymagań na zakończenie klasy pierwszej).
6. Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej mają prawo do prac domowych dostosowanych do ich możliwości. Rodzice uczniów mają możliwość współpracy z nauczycielem w tym zakresie.
7. Uczniowie mają zagwarantowaną w ustawie możliwość odrabiania pracy domowej podczas pobytu w świetlicy oraz korzystania z zajęć dostosowanych do ich zainteresowań.
8. Możliwe będzie odroczenie nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej tylko na wniosek rodzica, poparty opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej; dyrektor nie może odmówić odroczenia.
9. Nie będzie wymagana opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeśli rodzice dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na upośledzenia umysłowe w stopniu umiarkowanym i znacznym, złożą wniosek o edukację poza przedszkolem lub szkołą.
10. Uczniowie niewidomi i słabowidzący otrzymują adaptacje podręczników dostępnych na rynku, opracowane na zlecenie i ze środków finansowych MEN (zgodnie z zapotrzebowaniem złożonym przez szkołę); organy prowadzące szkoły, do których uczęszczają uczniowie niewidomi mogą otrzymać od MEN dodatkowe środki finansowe na wydruk podręczników i książek pomocniczych dla uczniów niewidomych (zawierają w tym celu odpowiednio porozumienia lub umowy z MEN)
11. Rodzice uczniów mogą zdecydować o tzw. nauczaniu domowym i złożyć wniosek w dowolnym momencie roku szkolnego.
12. Uczniowie będą mieć prawo do legitymacji szkolnej z numerem PESEL, co ułatwi dostęp np. do świadczeń zdrowotnych.
13. Uczniowie mają prawo do miejsca w bursie w kolejnych latach edukacji bez konieczności corocznej rekrutacji.
14. Rodzice nie będą musieli obowiązkowo ubezpieczać dzieci w szkołach, ponieważ ubezpieczenie wypadkowe NNW jest dobrowolne dla wszystkich, także dla uczniów; w związku z tym, planowane jest również zniesienie od 1 września 2014r. obowiązku ubezpieczenia NNW dla uczniów w czasie wycieczki i imprezy szkolnej organizowanych w kraju.
15. Wszyscy uczniowie niepełnosprawni, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego otrzymają dofinansowanie do zakupu podręczników szkolnych w ramach programu rządowego „Wyprawka szkolna"; w poprzednich latach pomoc otrzymywali tylko uczniowie słabowidzący, z upośledzeniem umysłowym i niesłyszący.
16. Uczniowie z rodzin dotkniętych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi mają prawo do zasiłku losowego na cele edukacyjne lub do wyjazdu edukacyjno-terapeutycznego.
17. Niepełnosprawny wychowanek innej formy wychowania przedszkolnego ma prawo do kształcenia specjalnego zorganizowanego również w innej formie wychowania przedszkolnego.
18. Dzieci w przedszkolach mogą uczyć się języka mniejszości narodowych, etnicznych lub języka regionalnego w oparciu o treści dostosowane do ich wieku (podstawa programowa wychowania przedszkolnego została uzupełniona w zakresie dotyczącym przygotowania dzieci do nauki języka mniejszości narodowych, etnicznych oraz języka regionalnego).

Dominika Leonowicz, Wirtualna Polska

Źródło artykułu: WP Wiadomości

Wybrane dla Ciebie

Strajk lekarzy w Nigerii. Plaga węży w szpitalach
Strajk lekarzy w Nigerii. Plaga węży w szpitalach
Koszmarne sceny w Meksyku. Dziesiątki zabitych i rannych w wypadku
Koszmarne sceny w Meksyku. Dziesiątki zabitych i rannych w wypadku
Awantura w administracji Trumpa. "Zdzielę cię w twarz"
Awantura w administracji Trumpa. "Zdzielę cię w twarz"
Norwegia wybrała. Centrolewica triumfuje w wyborach parlamentarnych
Norwegia wybrała. Centrolewica triumfuje w wyborach parlamentarnych
Historyczne spotkanie. Prezydent Palestyny w Londynie
Historyczne spotkanie. Prezydent Palestyny w Londynie
Zapomniana choroba w Hiszpanii. Rekord zachorowań
Zapomniana choroba w Hiszpanii. Rekord zachorowań
Nocny atak Izraela. Syryjskie miasta pod ostrzałem
Nocny atak Izraela. Syryjskie miasta pod ostrzałem
Przejechał na rowerze 25 km. Przerażonego chłopca znaleźli policjanci
Przejechał na rowerze 25 km. Przerażonego chłopca znaleźli policjanci
"Mają krew na rękach". Trump o zabójstwie Ukrainki
"Mają krew na rękach". Trump o zabójstwie Ukrainki
Miedwiediew straszy "wojną biologiczną". Wskazał na Zachód
Miedwiediew straszy "wojną biologiczną". Wskazał na Zachód
"Pięta achillesowa NATO". Może stać się celem Putina?
"Pięta achillesowa NATO". Może stać się celem Putina?
Pogrążą Trumpa? Demokraci pokazali kartkę dla Epsteina
Pogrążą Trumpa? Demokraci pokazali kartkę dla Epsteina