Złe wiadomości dla TVP i Polskiego Radia: połowa Polaków im nie ufa
Portale internetowe są źródłem wiedzy na temat bieżących wydarzeń w kraju i na świecie dla ponad połowy Polaków. Popularnością tylko minimalnie ustępują one telewizji. 52 proc. Polaków nie ma zaufania do Telewizji Polskiej, a 47 proc. do Polskiego Radia - wynika z badania Attention Marketing Research.
54 proc. Polaków szuka aktualnych informacji w portalach internetowych. Dla 21 proc. źródłem takiej wiedzy są media społecznościowe, a dla 8 proc. blogi oraz vlogi. W tym samym celu 22 proc. badanych sięga po prasę codzienną. Ponad połowa Polaków czerpie też informacje z telewizji, ale ta publiczna ma bardzo niski poziom zaufania. Ok. 28 proc. Polaków korzysta także z informacji o bieżących wydarzeniach podawanych w radiu. Z kolei dla 14 proc. Polaków w źródłem wiedzy o bieżących wydarzeniach jest prasa opiniotwórcza, a 5 proc. sięga w tym celu po czasopisma poradnikowe.
Starsi ludzie najczęściej ufają TVP
Zdaniem 52 proc. Polaków telewizja publiczna w Polsce nie jest godna zaufania. Jedynie 18 proc. wskazało, że ma zaufanie do publicznego nadawcy. Jednocześnie jest to źródło codziennych informacji dla 52 proc. przebadanych. Telewizje prywatne dostarczają wiedzę o świecie dla 58 proc. Polaków. 32 proc. uważa je za niegodne zaufania. Telewizji publicznej najczęściej ufają widzowie powyżej 55 lat (20 proc.), a najczęściej nie ufają osoby w wieku 35-54 lata (57 proc.).
Połowa młodych Polaków nie ufa TVP, ponad 40 proc. nie wierzy telewizji komercyjnej
Lepiej w tym kontekście wypada telewizja niepubliczna. W grupie wiekowej powyżej 55 lat ufa jej 39 proc. respondentów – prawie dwa razy tyle co ta sama grupa wiekowa w telewizji publicznej. Natomiast najczęściej nie ufają jej młodzi w wieku 18-34 lat (42 proc.). Ale to wciąż o 10 pkt proc. mniej niż ta sama grupa wiekowa w przypadku telewizji publicznej. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku nadawców radiowych. 47 proc. badanych wskazało, że nie ufa rozgłośni publicznej, podczas gdy 24 proc. ma do niej zaufanie. Jednocześnie 35 proc. badanych nie wierzy nadawcom niepublicznym, a 30 proc. im ufa.
W 2016 roku TVP zanotowała 872 mln zł wpływów z reklam (o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej) i 365,5 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego (o 9,6 proc. mniej niż w 2015 roku). W minionym roku TVP zanotowała 180 mln zł straty. W ub.r. Polskie Radio zanotowało 293 mln zł przychodów, o 1,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk spółki wyniósł 2,47 mln zł.
Badanie zostało przeprowadzone przez Attention Marketing Research w marcu 2017 r., metodą wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI), na reprezentatywnej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski (N=595).
Źródło: wirtualnemedia.pl