Zaangażowani, zachłanni czy dezerterzy?
Ponad połowa Polaków (54%) zamierza regularniej i dokładniej czytać te czasopisma, które już zna, a 33% planuje zaglądać do większej liczby magazynów, niż obecnie.
Co piąty badany (20%) chce w ogóle zrezygnować z czytania i przeglądania czasopism - wynika z monitoringu kupowania i czytania prasy, przeprowadzonego przez TNS OBOP.
Na podstawie monitoringu można wyróżnić pięć różnych typów czytelników czasopism:
1.Zaangażowani – to czytelnicy, którzy zamierzają regularniej i dokładniej czytać znane sobie czasopisma, ale nie zamierzają rozszerzać listy tytułów; 2.Zachłanni – to osoby, które zamierzają regularniej i dokładniej czytać znane sobie czasopisma, ale chcą również zaglądać do większej ich liczby;3.Inercyjni – to ci, którzy niczego nie zamierzają; 4.Dezerterzy – to osoby, które zamierzają w przyszłości częściej rezygnować z czytania i przeglądania czasopism.5.Konwertyci – to ci, którzy zamierzają zaglądać do większej liczby czasopism niż dotychczas, ale nie zamierzają regularniej i dokładniej czytać tych już sobie znanych.
Najwięcej (29%) jest zaangażowanych, nieco mniej inercyjnych (27%) i zachłannych (25%), a najmniejszą grupę stanowią dezerterzy i konwertyci (odpowiednio 11% i 8%).
Proporcje pomiędzy różnymi typami spodziewanych zachowań czytelników przedstawiają się jednak odmiennie wśród zwolenników różnych tytułów. Najbardziej zaangażowanych czytelników mają tygodniki Wprost (36%) i Pani Domu (34%). Najwięcej „zachłannych”, czyli zamierzający zaglądać też do innych czasopism, jest natomiast wśród czytelników Newsweeka (41%) i Tiny (39%), a najwięcej dezerterów znajdziemy wśród sympatyków Tele Tygodnia i Przyjaciółki (13%).
Monitoring kupowania i czytania prasy TNS OBOP przeprowadził w czerwcu 2005 roku, metodą wywiadów bezpośrednich (face - to - face), na reprezentatywnej grupie 1000 osób (15+).