Spoty Sasina za ponad milion złotych. Tuż przed wyborami reklamował "racjonalne gospodarowanie mieniem państwowym"
Ministerstwo Aktywów Państwowych zarządzane wówczas przez Jacka Sasina zamówiło przed wyborami w mediach publicznych produkcję i emisję spotów z udziałem ministra za ponad milion złotych. Reklama miała chwalić właściwe gospodarowanie państwowym majątkiem. Umowy z TVP na ponad 800 tys. zł zostały podpisane niespełna dwa tygodnie przed głosowaniem.
Resort Jacka Sasina zawarł z Telewizją Polską S.A. dwie umowy na finiszu kampanii wyborczej przed wyborami parlamentarnymi. Pierwsza z nich na 667 tys. zł została podpisana 4 października 2023 r. Zakłada zakup czasu antenowego w kilku kanałach TVP oraz produkcję spotu. Druga - zawarta następnego dnia - opiewa na 156 tys. zł i dotyczy emisji spotu w mediach interaktywnych w usłudze TVP VOD.
Jak ujawnia Wirtualna Polska, zamówiony i wyprodukowany 30-sekundowy spot w założeniu miał chwalić działania Ministerstwa Aktywów Państwowych związane z "racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem mieniem państwowym oraz roli spółek państwowych w zapewnieniu bezpieczeństwa Polaków w wielu dziedzinach życia" – jak przekuje WP MAP w odpowiedzi na nasze pytania.
Ministerstwo wyjaśnia też, że "w zamówionym spocie pojawia się kobieta w maseczce, dziewczynka trzymająca flagę Polski i Ukrainy oraz grupa polskich żołnierzy, piekarz, hutnik, górnik, a także rodziny z dziećmi. Pojawia się również Pan Jacek Sasin jako Minister nadzorujący spółki Skarbu Państwa".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nie tylko TVP, spoty w Polskim Radiu
Resort informuje również, że łączny czas emisji spotu w programach TVP 1, TVP2 oraz TVP Info i TVP3 to 67 minut i 30 sekund, co znaczy, że łącznie w kanałach TVP został on wyemitowany 135 razy. Umowa obejmowała pokazywanie go do 13 października, czyli do samej ciszy wyborczej. Identyczny spot na podstawie drugiej umowy za 156 tys. zł był pokazywany w TVP VOD.
Ministerstwo w okresie kampanii wyborczej promowało się również w Polskim Radiu, ale w tym przypadku umowa została zawarta wcześniej – 8 września 2023 roku. Zgodnie z nią produkcja spotu dotyczyła "racjonalnego i efektywnego gospodarowania mieniem państwowym oraz roli spółek państwowych w zapewnieniu bezpieczeństwa Polaków w wielu dziedzinach życia". Koszt to 400 tys. zł.
Radiowe reklamy ministerstwa można było usłyszeć w czterech kanałach Polskiego Radia (Jedynce, Trójce, Czwórce i PR24) w okresie pięciu tygodni – również aż do ciszy wyborczej. "W tym czasie wyemitowano w każdym z programów 189 spotów trzydziestosekundowych" – przekazało MAP w odpowiedzi na pytania WP.
Emisja "w każdym z programów" oznacza, że na antenach Polskiego Radia resort Jacka Sasina promował się 756 razy. W sumie daje to 6 godzin spotów chwalących MAP na antenach Polskiego Radia. Aktywna promocja resortu Jacka Sasina zbiega się z kampanią wyborczą, bo podobne umowy z TVP i Polskim Radiem na produkcję i emisję podobnych spotów nie były podpisywane przez resort we wcześniejszych miesiącach 2023 roku.
Patryk Michalski, dziennikarz Wirtualnej Polski