Wyborcze propozycje PO dotyczące transportu publicznego
Zakup nowych autobusów i tramwajów niskopodłogowych, systemy sterowania ruchem, buspasy, system rowerów miejskich oraz budowa nowych ścieżek rowerowych - to niektóre rozwiązania, dotyczące transportu publicznego, które w całej Polsce chciałaby upowszechnić PO.
- Przyjęliśmy zasadę, że będziemy o naszych priorytetach programowych mówili poprzez prezentację dobrych praktyk - powiedział na konferencji prasowej szef sztabu wyborczego PO Robert Tyszkiewicz. O rozwiązaniach dotyczących transportu publicznego opowiadali prezydenci Gdańska - Paweł Adamowicz i Białegostoku - Tadeusz Truskolaski
Konferencja to kolejny etap prezentacji priorytetów programowych PO pod hasłem "Platforma bliżej ludzi" na listopadowe wybory samorządowe. Tematem pierwszej konferencji była edukacja i praca, druga dotyczyła młodego pokolenia i seniorów.
Prezydent Truskolaski ocenił, że Białystok w ostatnich latach przeżył pozytywną rewolucję - jeśli chodzi o komunikację publiczną. - Przebudowaliśmy 1/3 stanu wszystkich ulic w mieście, to jest około 150 kilometrów, po to, aby usprawnić transport publiczny - zaznaczył.
Jak podkreślił, Białystok postawił na transport publiczny, miasto kupiło m.in. 160 nowych autobusów, pojawiły się też buspasy. - Stawiamy na to, aby centrum miasta oddać transportowi publicznemu, rowerzystom oraz pieszym - zadeklarował Truskolaski. Zauważył, że Białystok ma obecnie ponad 100 km dróg rowerowych, został też uruchomiony system rowerów miejskich. Jak dodał, 119 skrzyżowań w mieście zostanie włączone w system sterowania ruchem.
Prezydent Adamowicz zadeklarował, że dla Gdańska komunikacja publiczna jest priorytetem. Jak mówił, w ciągu ostatnich lat zostało wymienionych ponad 65 proc. torów tramwajowych, powstają nowe linie tramwajowe, zostały też zakupione nowe tramwaje niskopodłogowe.
Adamowicz przekonywał, że Gdańsk jest miastem przyjaznym dla rowerzystów. - To nie tylko nowe ścieżki rowerowe, ale też parkingi i węzły rowerowe, ustawione w kilku miejscach liczniki rowerowe - zaznaczył. Jak dodał, według statystyk, o około 50 proc. wzrosła w Gdańsku w ostatnich latach liczba podróżujących rowerem. - Rower przestaje być tylko środkiem rekreacyjnym, staje się środkiem transportu - podkreślił prezydent Gdańska.
Według Adamowicza, pomysł bezpłatnej komunikacji publicznej, o której mówił kandydat PiS na prezydenta Warszawy Jacek Sasin jest "całkowicie utopijny" i "populistyczny". - To ogromne koszty, na które nie stać miast - przekonywał. Jak zauważył, Tallin - w którym jest bezpłatna komunikacja - popadł w poważne kłopoty finansowe.
Wybory samorządowe odbędą się 16 listopada; wybierzemy w nich blisko 47 tys. radnych gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich oraz blisko 2,5 tys. wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.