Wrocław. Teatr krótkometrażowy. Przemówią kobiety
Nie będzie w tym roku ważnej wrocławskiej teatralnej imprezy. Nie poznamy zwycięskich dramatów z dorocznego konkursu Strefa Kontaktu. Zobaczymy, jak w zmaganiach ze współczesnymi dramatopisarzami radzą sobie dramaturżki.
Od wielu lat miasto i Wrocławski Teatr Współczesny organizują wspólnie konkurs dramaturgiczny Strefa Kontaktu. Temu wydarzeniu towarzyszy festiwal czytania sztuk. To ciekawa formuła przyglądania się teatralnemu scenariuszowi - nie towarzyszy mu pełny instrument wykonawczy - aktorzy, scenografia, choreografia i muzyka, a jednak bywają doskonałymi przedstawieniami, nawet przy występie jednego aktora.
#
Teatr Współczesny chce jednak zrekompensować wrocławianom brak tego festiwalu w tegorocznym kalendarzu i zaprezentuje pięć teatralnych wideoklipów, które powstały z inspiracji piszących teatralne sztuki kobiet. Na piętnaście przyznanych do tej pory nagród w Strefie Kontaktu, aż dziesięć otrzymały kobiety.
Sztuki pisane przez kobiety i o tematyce kobiecej były najczęściej wystawiane na scenie i w formie czytań performatywnych. - Ten rys programowy konkursu nie był zamierzony. Pojawił się po prostu jako wykładnia rzeczywistej siły artystycznej kobiet i zarazem odzwierciedlenie wagi tego tematu w polskim teatrze - wyjaśnia Żaneta Górecka, rzeczniczka Wrocławskiego Teatru Współczesnego.
#
Nie wiadomo, kiedy będzie można zasiąść na teatralnej widowni. Tymczasem zawsze w drugiej połowie maja obchodzony jest Dzień Teatru Publicznego. Zawsze to teatralne święto przyciąga tłumy widzów, którzy bilety kupują wtedy dosłownie za grosze.
Na mini spektakle Teatru Współczesnego nie wyda się nawet grosza, nie licząc oczywiście opłaty za prąd i wi-fi. Najlepiej więc, jeśli za klimatem teatru się tęskni, wejść na stronę WTW, zajrzeć do bazy sztuk, przeczytać nagrodzone dramaty, 23 maja o godzinie 21 obejrzeć na profilu Facebookowym pierwszą realizację, a kolejne w następnych dniach.
Wśród pięciu przedstawień krótkometrażowych zobaczyć będzie można „Patoformy” Magdaleny Drab w reżyserii Ewy Galicy, „Dziecko” Ongi Iwasiów w reżyserii Grzegorza Grecasa, „Buzz” Justyny Bargielskiej i „Enerdowców” Grażyny Plebanek w reżyserii Marka Fiedora oraz „Wszystko dobrze, jesteśmy szczęśliwi” Maliny Prześlugi w reżyserii Mariusza Bąkowskiego.
Baza nagrodzonych tekstów TUTAJ
Realizacje TUTAJ