RegionalneWrocławWrocław. Koleje Dolnośląskie z nowymi pociągami. Dzięki temu wrócą dawne połączenia

Wrocław. Koleje Dolnośląskie z nowymi pociągami. Dzięki temu wrócą dawne połączenia

Koleje Dolnośląskie kupują nowe pociągi. To kolejne nowe składy, po elektrycznych Elfach 2, które niedługo wyjadą na tory Dolnego Śląska. Wartość sześciu elektryczno-palinowych pociągów to prawie 170 mln zł. Pierwszymi z nich podróżni pojadą już za półtora roku.

Wrocław. Koleje Dolnośląskie z nowymi pociągami. Dzięki temu wrócą dawne połączenia
Wrocław. Koleje Dolnośląskie z nowymi pociągami. Dzięki temu wrócą dawne połączenia
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Łukasz Kuczera

13.10.2020 | aktual.: 01.03.2022 14:09

NEWAG S.A. w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć hybrydowych Impulsów II. Postępowanie przetargowe dotyczyło dwóch pociągów, z dodaną opcją zakupową na kolejnych sześć.

Przewoźnik postanowił z tej możliwości skorzystać od razu kupując dodatkowe cztery sztuki z opcji. Pierwsze składy na Dolnym Śląsku pojawią się za półtora roku, a kolejne - dwa miesiące później. Pociągi od NEWAG-u spełniają wszystkie obowiązujące normy emisji spalin. To doskonałe rozwiązanie do wykorzystania na trasach, które nie są zelektryfikowane w całości.

Wrocław. Koleje Dolnośląskie z nowymi pociągami. Dzięki temu wrócą dawne połączenia

- Zakup sześciu hybrydowych Impulsów II to w tej chwili największy kontrakt na tego typu pojazdy w Polsce. Zdecydowanie i mocno stawiamy na transport szynowy. Stopniowe przejmowanie linii kolejowych oraz powiększanie floty o nowoczesne i ekologiczne pociągi to ważne elementy naszej strategii rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego - zapewnia marszałek Cezary Przybylski.

Hybrydowe Impulsy II dla Kolei Dolnośląskich to trzyczłonowe, wygodne pociągi przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło wygodnie podróżować około 315 pasażerów. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet. W trakcji elektrycznej rozwijają prędkość aż 160 km/h, a w spalinowej - do 120 km/h.

Nowe pociągi pojadą na trasie Trzebnica - Wrocław - Sobótka - Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Linia kolejowa nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Sobótką i Świdnicą jest obecnie w trakcie rewitalizacji, co pozwoli na przywrócenie na niej ruchu regularnych połączeń pasażerskich po około 20 latach. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK prace mają zostać ukończone w przyszłym roku. Rewitalizacja współfinansowana jest ze środków RPO województwa dolnośląskiego.

Dolny Śląsk. Kolej ma przyszłość

- Dzięki tej inwestycji mieszkańcy między innymi Sobótki i Świdnicy zyskają możliwość łatwego i wygodnego dojazdu do stolicy województwa. Naszym celem jest maksymalne ułatwienie Dolnoślązakom dotarcia do miejsc pracy i nauki, ośrodków kulturalnych i rekreacyjnych, żeby komfort ich życia stale rósł - mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Podpisany właśnie kontrakt Kolei Dolnośląskich i NEWAG-u o wartości 170 mln zł to kolejna już w tym roku umowa na zakup nowoczesnych pociągów. Pod koniec września przewoźnik zamówił od bydgoskiej PESY pięć pięcioczłonowych elektrycznych Elfów 2.

Koleje Dolnośląskie hybrydowymi Impulsami II interesowały się już w ubiegłym roku w perspektywie uruchamiania połączeń na liniach częściowo zelektryfikowanych.

- Ostateczna decyzja o zakupie hybryd była poprzedzona wieloma analizami, ale one potwierdziły, że nasz tabor powinien zostać rozbudowany o dwunapędowy typ pojazdów. Tylko tak zagwarantujemy sobie pełną swobodę realizowania przewozów, a w efekcie stworzymy dla Kolei Dolnośląskich nowe perspektywy rozwoju - wyjaśnia Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Hybrydowe Impulsy II od spółki NEWAG S.A. dołączą do 27 elektrycznych Impulsów I użytkowanych obecnie na trasach w regionie.

- Ta decyzja pokazuje, że Koleje Dolnośląskie nie schodzą z raz obranej ścieżki i dbają, aby ich flota zawsze składała się z najnowocześniejszych technologicznie pociągów dostępnych na rynku. Nasze hybrydy to konstrukcja, która jest efektem nowatorskiego podejścia NEWAG-u do poszukiwanej przez przewoźników optymalizacji oferty, wyjściem naprzeciw oczekiwaniom w zakresie ekonomiki eksploatacji i ekologii taboru kolejowego. Zamontowane jednocześnie oba silniki, elektryczny i spalinowy, pozwolą obsługę każdego rodzaju tras. Nasze produkty słyną ze swojej niezawodności, także jestem przekonany, że będą służyć Dolnoślązakom przez wiele lat zapewniając im komfort podróży - mówi Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG S.A.

Dolny Śląsk. Kolejne połączenia kolejowe będą przywracane

Samorząd województwa swoją politykę eliminacji wykluczenia transportowego realizuje także poprzez przejmowanie i rewitalizację linii kolejowych nieużytkowanych często przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. Celem tego przedsięwzięcia jest udostępnienie mieszkańcom możliwości korzystania z transportu kolejowego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe między innymi do realizacji codziennych przejazdów do pracy czy szkoły.

- Ważny jest także fakt, że inni mieszkańcy Dolnego Śląska i odwiedzający nas turyści zyskają dostęp bezpiecznym, regularnym, publicznym transportem zbiorowym do absolutnie eksportowych atrakcji turystycznych województwa –-podkreśla Patryk Wild, radny sejmiku województwa dolnośląskiego.

Samorząd województwa dolnośląskiego w sumie przejmie od PKP S.A. prawie 400 km nieruchomości linii kolejowych. Wnioski dotyczące wszystkich 26 linii zostały już złożone do ich obecnego właściciela, część zakończona jest sukcesem, a w pozostałych przypadkach procedura przekazywania trwa.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)