Wpadka sieci handlowej. "Wesołych świąt z Ham‑masem"
Kmart Australia, sieć domów towarowych koncernu Wesfarmers z Melbourne zaliczyła potknięcie w związku ze świąteczną kampanią promocyjną. Torba na szynkę z bardzo niefortunnym napisem stała się obiektem skandalu w mediach społecznościowych. Zareagowały żydowskie organizacje w Australii.
Opakowanie na bożonarodzeniowy produkt spożywczy wywołało zdziwienie. Ozdobiona choinkowymi motywami torba ma z jednej strony duży napis "Marry HAM-MAS", a z drugiej instrukcję, jak dłużej cieszyć się świeżością szynki.
Po skardze skierowanej przez Australijskie Stowarzyszenie Żydów do kierownictwa sieci handlowej Kmart opakowanie zostało natychmiast wycofane. Właściciel oficjalnie przeprosił, ale niesmak pozostał.
Wpadka australijskiej sieci handlowej
Organizacja swoje spostrzeżenia związane z tą PR-ową wpadką opisała w mediach społecznościowych, na platformie X. W poście pojawiła się fotografia kontrowersyjnego projektu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Grzecznie zasugerowano" naprawienie błędu i rezygnację z reklamowania tego projektu w internecie "ze względu na niezamierzone podobieństwo do Hamasu, który jest zakazaną grupą terrorystyczną w Australii i kilku innych krajach" - napisali Żydzi z australijskiego stowarzyszenia. "Chociaż jest to potencjalnie zabawne, naprawdę nie wygląda dobrze. Podejrzewamy, że jakiś menedżer produktu mógł wprawić firmę w zakłopotanie" - komentuje ASŻ.
"Popełniliśmy błąd i serdecznie przepraszamy. Projektując ten produkt, najwyraźniej nie przemyśleliśmy wszystkich konsekwencji" - napisał Kmart na swojej stronie internetowej.
Australijska firma nie jest pierwszą marką, której zdarza się taki kryzys wizerunkowy. Promocyjna pomyłka może trafić się nawet największym specom od marketingu i reklamy. Często błędy kosztują firmę miliony dolarów, ale znacznie gorsze jest, gdy stanie się na chwilę pośmiewiskiem klientów i konkurencji.