Widzimy wzrost cen po wejściu do UE
Prawie wszyscy Polacy (93%) zauważyli wzrost cen artykułów codziennego użytku po wejściu do Unii Europejskiej. Wśród tej grupy 67% osób, o 21 punktów proc. więcej niż w czerwcu, uznało, że nastąpiła znaczna podwyżka cen - wynika z najnowszego lipcowego sondażu TNS OBOP.
19.07.2004 | aktual.: 19.07.2004 18:48
Zdaniem 6% badanych, ceny w ogóle się nie zmieniły. Taką opinię wyrażało w czerwcu 9% ankietowanych.
OBOP spytał również, czy wejście Polski do UE wpłynęło na ich życie. Większość badanych (64%, spadek o 10 pkt proc.) odpowiedziała, że nie zmieniło to ich życia. 24% (wzrost o 7 pkt proc.) było zdania, że zmieniło się ono na gorsze, a 10% (wzrost o 3 pkt proc.) - że na lepsze.
Na pytanie, czy członkostwo Polski w Unii jest czymś dobrym czy złym, prawie połowa (48%, spadek o 2 pkt proc.) odpowiedziała, że dobrym. Przeciwnego zdania było 18% (bez zmian). Ponad jedna czwarta (28%, bez zmian) była zdania, że członkostwo w UE jest ani dobre, ani złe.
Sytuacja kraju po wejściu do UE zmieniła się na lepsze zdaniem 19% (wzrost o 5 pkt proc.) Polaków. Przeciwnego zdania było 25% (wzrost o 5 pkt proc.). Zdaniem 44% (spadek o 14 pkt proc.) sytuacja Polski nie zmieniła się.
Na pytanie, czy akcesja Polski do UE wpłynęła pozytywnie na pozycję kraju na świecie, 40% (wzrost o 1 pkt proc.) badanych odpowiedziało twierdząco. Przeciwnego zdania było 10% (wzrost o 2 pkt proc.), a grupa 38% (spadek o 6 pkt proc.) badanych uznała, że sytuacja Polski zupełnie się nie zmieniła.
Sondaż przeprowadzono w dniach 1-4 lipca 2004 na reprezentatywnej, losowej grupie 1005 mieszkańców Polski powyżej 15 roku życia.