Znika reklama sprzed pałacu Błęktinego
Nielegalnie zasłaniała warszawski zabytek. To kolejny efekt wprowadzenia nowej ustawy
10.07.2015 14:00
Sprzed pałacu Błękitnego powoli znika wielkoformatowa reklama zasłaniająca budynek. Po dwuletnich zmaganiach organów administracji publicznej z nielegalną reklamą przed pałacem Błękitnym, 8 lipca tego roku rozpoczął się demontaż konstrukcji, na której były eksponowane wielkoformatowe reklamy. Przesłaniały one zabytkowe budynki od strony Placu Bankowego.
Nakazy konserwatorskie
Pierwszą decyzję nakazową w sprawie reklamy przed pałacem Błękitnym Stołeczny Konserwator Zabytków wydał 30 sierpnia 2013 r., po przeprowadzeniu kontroli konserwatorskiej.
Kolejna decyzja nakazowa, dotycząca rusztowań, na których eksponowano reklamy, została wydana przez Stołecznego Konserwatora Zabytków 25 kwietnia 2014 r. Właściciel reklamy odwołał się od tej decyzji do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, co wstrzymało jej wykonanie. Z kolei 15 maja 2015 r. organ drugiej instancji utrzymał w mocy decyzję Stołecznego Konserwatora Zabytków, dzięki czemu stała się ona ostateczna.
Pierwsze efekty nowego przepisu
W marcu sejm przyjął wszystkie poprawki senatu do nowej ustawy krajobrazowej. Oznacza to m.in. że za nielegalne wieszanie reklam wielkoformatowych kary będą zależeć od stawek ustalonych przez samorządy i od wielkości reklamy, a nie jednej, stałej stawki. - Jeszcze będzie przepięknie, jeszcze będzie normalnie - skomentował decyzję sejmu jeden z posłów.
Jednym z pierwszych efektów nowej ustawy było pozbycie się reklam z warszawskiego dawnego "Smyka". O sprawie pisaliśmy w połowie czerwca. Warszawiacy przez długi czas domagali się usunięcia reklamowych śmieci z legendarnego budynku. Powstały nawet specjalne fanpage, na których protestowały dziesiątki tysięcy osób. Przez wiele miesięcy na fasadzie "Smyka" wisiała m.in. reklama popularnego reality show, która wyjątkowo oburzyła mieszkańców stolicy. Niecałe trzy miesiące po przegłosowaniu nowej ustawy krajobrazowej, reklama z CEDETu, decyzją Generalnego Konserwatora Zabytków, zniknęła.
Ustawę krajobrazową uchwalono 20 marca tego roku. Jej celem jest m.in. uregulowanie kwestii obecności reklam w przestrzeni publicznej. Ustawa definiuje też pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego, krajobrazu priorytetowego oraz daje radom gmin narzędzia do podejmowania decyzji w tym zakresie. Projekt tej ustawy złożył w Sejmie prezydent Bronisław Komorowski. Przez ostatnie półtora roku pracowała nad nim podkomisja nadzwyczajna, która zmodyfikowała propozycje przedstawione przez głowę państwa. Za uchwaleniem ustawy głosowało 236 posłów, 183 było przeciw, 7 wstrzymało się od głosu.
Przeczytaj też: Uwaga! Kolejny truciciel psów!