Zmiany w regulaminie przewozów ZTM
Pasażerowie, poznajcie swoje prawa!
23.11.2012 07:47
Rada Warszawy podjęła uchwałę nowelizującą ten jakże ważny dokument. Nowy regulamin będzie obowiązywał od 1 stycznia 2013 roku.
W nowym regulaminie pojawił się m.in. paragraf 3 poświęcony temu, jakie prawa mają pasażerowie oraz jakie obowiązki wobec nich ma ZTM. Pracownicy ZTM-u są więc zobowiązani do zapewnienia pasażerom jak najlepszej jakości usług oraz m.in.:
- Dostępu do informacji o kursowaniu pojazdów i warunkach przewozu osób, bagażu i zwierząt.
- Bezpiecznych warunków podróżowania środkami lokalnego transportu zbiorowego.
- Należytej obsługi z poszanowaniem godności osobistej pasażera.
- Prawa do składania skarg, wniosków i odwołań oraz dochodzenia zadośćuczynienia poniesionych strat w wyniku zaniedbań leżących po stronie organizatora lub operatora.
To ciekawe, że tego typu prawa pasażerowie ZTM-u formalnie otrzymali dopiero teraz...
Kolejne korekty w regulaminie to uszczegółowienie zasad dotyczących wsiadania i wysiadania na przystankach „na żądanie”, a także dopuszczenie - w niektórych sytuacjach - do korzystania z wyjść awaryjnych w metrze.
Co równie ważne, w pojazdach wyposażonych w odpowiedni przycisk oraz oznaczonych specjalnym piktogramem, pasażerowie będą zobowiązani do samodzielnego otwierania drzwi na przystankach. W systemy samodzielnego otwierania drzwi przez pasażerów wyposażonych jest zdecydowana większość pojazdów komunikacji miejskiej. Pasażerowie już się do tego rozwiązania przyzwyczaili i chętnie sami otwierają sobie drzwi na przystankach. Wprowadzenie takiego zapisu wyeliminuje jakiekolwiek wątpliwości dotyczące tego kiedy powinien obowiązywać tzw. „ciepły/chłodny guzik”, a kiedy nie. Taka formuła stosowana jest od dawna w innych polskich miastach, z sukcesem.
Oprócz palenia papierosów, wprowadzony również został zakaz używania tzw. e-papierosów. Zawierają one także pewną ilość nikotyny oraz – opcjonalnie – różne substancje zapachowe, co dla części pasażerów też może być uciążliwe. Do ZTM docierały w tej sprawie skargi do pasażerów. Ponadto, warto dodać, że warszawski ZTM nie jest prekursorem w tej dziedzinie. Taki zapis funkcjonuje np. w regulaminie w Poznaniu.
Więcej o nowym regulaminie: www.ztm.waw.pl