"Spadek motywacji uczniów". Wiceministra odpowiada na zarzuty
Najnowszy raport Raport Instytutu Badań Edukacyjnych wykazał "spadek motywacji i samodzielności" uczniów i nauczycieli. W sprawie negatywnych objawów polskiego systemu edukacji wypowiedziała się wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.
W październiku Ministerstwo Edukacji Narodowej otrzymało od Instytutu Badań Edukacyjnych zestaw rekomendacji, które odniosły się do zmian wprowadzonych w polskich szkołach. Wśród postulatów IBE znalazło się "selektywne przywrócenie prac domowych, czyli dla określonych przedmiotów, ocenianie ich jako motywacja dla ucznia i limity liczbowe prac w miesiącu".
Zmiany ograniczające zadawanie prac domowych były jedną ze sztandarowych obietnic Koalicji Obywatelskiej podczas kampanii wyborczej w 2023 roku. Raport IBE wykazał "spadek motywacji i samodzielności" uczniów i nauczycieli. O planach MEN wypowiedziała się wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer w porannej rozmowie RMF FM.
– Rzeczywiście zespół nie miał jednolitego poglądu na temat prac domowych – przyznała Lubnauer. Wiceministra zaznaczyła jednak, że raport IBE oparty jest zarówno na opiniach nauczycieli ze szkół publicznych, jak i prywatnych. Obydwie grupy zauważyły spadek motywacji, a rozporządzenie dotyczące prac domowych dotyczy tylko szkół publicznych.
Zamieszanie w PiS. Jacek Sasin odniósł się do zachowania Morawieckiego
– To znaczy, że spadek motywacji nie jest związany z rozporządzeniem i ograniczeniem oceniania prac domowych, tylko jest spowodowany prawdopodobnie z innymi czynnikami, które należy zbadać – mówiła.
Podczas rozmowy Lubnauer broniła decyzji o zakazie obowiązkowych prac domowych. Przypominała, że nauczyciele wciąż mogą zadawać nieobowiązkowe prace, które muszą być sprawdzane przez nauczycieli, choć nie mogą być za nie wystawione oceny. – Proponuję spojrzeć jak wygląda kształt rozporządzenia. Jest bardzo wyraźnie powiedziane, że trzeba je sprawdzić – podkreślała wiceministra Lubnauer.
Wiceministra argumentowała również, że w dzisiejszych czasach prace domowe i tak nie odzwierciedlają poziomu pracy uczniów, ponieważ zbyt często w domu mogą posłużyć się pomocom rodziców lub sztucznej inteligencji.
Rekomendacje IBE postulowały również wprowadzenie pojęcia "pracy własnej ucznia" jako nowej kategorii dydaktycznej. Podczas rozmowy wiceministra została zapytana, czym różnić miałaby się nowa kategoria od zwykłych prac domowych. – Powiem szczerze, że ponieważ to zostało bardzo szybko wycofane, w związku z tym ja nie widziałam jeszcze tego ostatniego. Nie wiem – mówiła Lubnauer.
Źródło: RMF FM / WP