Warszawiacy blokują numer 112!
75 procent połączeń nie ma uzasadnienia! "Pomyłki, zabawy dzieci, pytania o kursowanie autobusów"
11.02.2014 12:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Do Stołecznego Centrum Powiadamiania Ratunkowego kierowanych jest ponad 3 tys. połączeń na dobę, z czego około 75 proc. stanowią połączenia bezzasadne. - informuje Ratusz. Są to w przeważającej większości pomyłki, zabawy dzieci lub pytania o komunikację.
Połączenia te zajmują czas operatorów i blokują linię, która staje się niedostępna w sytuacji realnego zagrożenia życia lub zdrowia osoby potrzebującej pomocy. - Warszawskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego jest pierwsze i jedyne w kraju zorganizowane i prowadzone przez samorząd - mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
Od listopada 2013 r. centrum przejęło wszystkie połączenia wykonywane na numer 112, które do tego czasu były odbierane w policji. Obsługuje obszar miasta stołecznego Warszawy, pozostałą część województwa mazowieckiego obsługuje centrum w Radomiu. W ośrodku w Warszawie zatrudnionych jest obecnie 39 operatorów, pracujących w Biurze Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy. Odbierają oni telefony przez całą dobę.
Wdrażanie numeru 112 rozpoczęło się w 1991 roku, a od 2008 roku jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie dowolnego kraju Unii mają możliwość połączenia się z operatorem bezpłatnego numeru 112 oraz uzyskać pomoc. Operatorzy numeru alarmowego muszą władać co najmniej jednym językiem obcym.
*„Ten numer ratuje życie. Nie blokuj go bez potrzeby” *to przesłanie akcji informacyjnej z okazji przypadającego co roku 11 lutego Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego. W tym roku obchody organizowane są pod hasłem uświadamiania mieszkańcom, że numer 112 służy wyłącznie do ratowania życia i zdrowia. Akcja ta ma na celu zmniejszenie liczby zgłoszeń bezzasadnych, która wg danych organizacji EENA (European Emergency Number Association), w całej Unii Europejskiej jest bardzo wysoka i wynosi ponad 50 proc.
Znajomość numeru 112 jest w Polsce, w porównaniu z innymi państwami europejskimi, duża, ale nadal jest on zbyt często wybierany niezgodnie z przeznaczeniem. Akcja informacyjna ma na celu uświadomienie, jak największej liczbie warszawiaków, że blokowanie tego numeru uniemożliwia szybkie dodzwonienie się komuś, kto naprawdę potrzebuje pomocy.
Spoty informujące o numerze 112 jako tym, dzięki któremu wzywa się pomocy pogotowia ratunkowego, straży pożarnej czy policji będą emitowane w komunikacji miejskiej przez dwa tygodnie.