RegionalneWarszawaWarszawa. ZDM ogłosił drugi przetarg na projekt nowych Alei Jerozolimskich

Warszawa. ZDM ogłosił drugi przetarg na projekt nowych Alei Jerozolimskich

Zarząd Dróg Miejskich uruchamia drugie postępowanie na wybór firmy, która zaprojektuje przyszły wygląd Alei Jerozolimskich. Termin składania ofert mija 23 sierpnia.

Warszawa. Aleje Jerozolimskie zostaną przebudowane
Warszawa. Aleje Jerozolimskie zostaną przebudowane
Źródło zdjęć: © PAP | Albert Zawada

02.08.2021 12:58

Przebudowa Alej Jerozolimskich to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. Program przemiany ulic, by nabrały charakteru wygodnej, przyjaznej i zrównoważonej przestrzeni miejskiej, jest konsekwentnie realizowany. W ubiegłym roku przebudowany został centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka, a w ciągu najbliższego pół roku zmiany przejdzie rondo Dmowskiego. 

Przedmiotem przetargu jest przygotowanie projektu całkowitej przebudowy Al. Jerozolimskich na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego.

W poprzednim przetargu do realizacji zadania zgłosiły się cztery firmy. Wszystkie oferty okazały się jednak zbyt wysokie w stosunku do zakładanego budżetu. Zarząd Dróg Miejskich zdecydował o powtórzeniu postępowania. Zainteresowane podmioty mogą składać oferty do 23 sierpnia – poinformował stołeczny ratusz w komunikacie.

Projekt nowej przestrzeni na tym dwukilometrowym odcinku powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. Projekt opracowany przez ZDM ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem średnicowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji będzie więc uzależniony od harmonogramu prac kolejowych. 

Aleje Jerozolimskie po przebudowie mają wyglądać zupełnie inaczej niż dziś. Inny będzie podział ulicy, z szerokimi chodnikami i wyznaczonymi miejscami na ogródki gastronomiczne, drogami rowerowymi o szerokości 3 metrów po obu stronach. Jezdnia w każdą stronę będzie się składała z pasa ruchu ogólnego, buspasa i pasa do parkowania. Pojawią się też zielone nasadzenia.

Docelowo zamiast ronda Dmowskiego i rodna de Gaulle’a powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli odzyskać przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. W obu lokalizacjach pojawią się naziemne przejścia dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. 

Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone tak, aby zapewnić jak największy komfort pasażerom i ułatwić przesiadki. 

Zobacz także
Komentarze (0)