RegionalneWarszawaWarszawa. Upragnione tramwaje. Ratusz zapowiada linię na Modlińską

Warszawa. Upragnione tramwaje. Ratusz zapowiada linię na Modlińską

Prawie rok potrwają prace projektowe dotyczące nowej linii tramwajowej. Miasto ogłosiło przetarg na plan przebiegu kolejnej trasy tramwajowej. To jedna z bardzo oczekiwanych inwestycji, a niektóre z nich urosły już do rangi miejskiej legendy.

Warszawa. Miasto przeprowadzi przetarg na studium projektowe linii tramwajowej przebiegającej ulicą Modlińską
Warszawa. Miasto przeprowadzi przetarg na studium projektowe linii tramwajowej przebiegającej ulicą Modlińską
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski

08.10.2021 11:45

"Zanim robotnicy wbiją pierwszą łopatę na budowie, będzie trzeba jeszcze przeprowadzić analizę oddziaływania inwestycji na środowisko, przygotować projekt budowlany i dostać pozwolenie na budowę. Najważniejsze jednak jest pozyskanie funduszy na inwestycję, na przykład ze środków UE" - ogłosiło biuro prasowe stołecznego urzędu.

Planowana linia tramwajowa wzdłuż Modlińskiej ma być przedłużeniem trasy, która biegnie ulicą Jagiellońską, wzdłuż terenu dawnej fabryki samochodów FSO, a kończyć się pętlą pod trasą Armii Krajowej. Szyny poprowadzone mają być dalej nad Kanałem Żerańskim z Młocin na Winnicę.

Precyzyjny przebieg tej trasy przez węzeł drogowy ul. Jagiellońskiej i trasy AK będzie dopiero wytyczony. Wstępnie brany jest też pod uwagę wariant przebiegu trasy przez nowe osiedla na Starych Świdrach i doprowadzenie trasy do węzła kolejowego Warszawa Żerań. Możliwe, że pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Familijnej i będzie urządzona jako miejsce przesiadkowe, z dużym parkingiem na auta.

Warszawa. Gdzie te tramwaje?

To kolejna z oczekiwanych inwestycji, które mogą usprawnić miejską komunikację w wielu rejonach. Przedłużanie się realizacji obietnic budzi zniecierpliwienie mieszkańców - tramwajowe plany miasta są tworzone z rozmachem, ale też są źródłem kontrowersji, gdy trzeba je przesuwać w czasie.

Warszawa ma zyskać do 2027 roku ponad 20 kilometrów tras. Te ambitne projekty były prezentowane podczas kampanii wyborczej prezydenta Rafała Trzaskowskiego w 2018 roku.

Warszawiacy denerwują się opóźnieniami w realizacji tych planów i ich przesuwaniem na późniejsze terminy. Ale to, jak tłumaczył w rozmowie z portalem Transport Publiczny wiceprezydent Michał Olszewski, efekt problemów technicznych, związanych z takimi inwestycjami. Tramwaje są tańsze, ale przeprowadzenie linii jest skomplikowane. Metro, choć droższe, buduje się prościej - nie ma konfliktów wynikających z praw własności, sąsiedztwa infrastruktury, konieczności pogodzenia interesów różnych grup, ingerencji w zieleń i organizacji ruchu.

Warszawa. Tramwaj na Zieloną Białołękę

Mieszkańcy Białołęki nie kryją entuzjazmu po informacji o postępie w sprawie budowy. Z pewnością śledzić będą prace nad wytyczeniem konkretnej trasy.

Ale zainteresowanie w tym rejonie budzi też obiecywana, wciąż odsuwana w czasie linia na odcinku Bródno-Grodzisk, która przebiegać ma od skrzyżowania Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej aż do szkoły przy ul. Zaułek. Jak podawał Mateusz Senko, Stowarzyszenie Razem dla Białołęki, już przeszła z fazy "kresek na mapie" do zaawansowanego etapu przygotowań. Tramwaje Warszawskie przygotowały wielowariantowa koncepcja przebiegu trasy, z zaplanowanym wiaduktem nad trasą S8. Wykonano też konieczne studia, analizy i ekspertyzy, między innymi oceniające przebieg tramwajowych torów w okolicach mostów nad Kanałem Bródnowskim w rejonie św. Wincentego i Kondratowicza. Gotowa jest inwentaryzacja zieleni i badania gruntowo-wodne.

Źródło artykułu:wawalove.pl
warszawatramwajeprzetarg
Zobacz także
Komentarze (0)