RegionalneWarszawaWarszawa. Pontiseum. Uczta dla miłośników mostów

Warszawa. Pontiseum. Uczta dla miłośników mostów

Kolekcja elementów warszawskich przepraw wyeksponowana w jednym miejscu. Nad Wisłą, w sąsiedztwie mostu Świętokrzyskiego, u zbiegu Tamki i Zajęczej powstało plenerowe muzeum, w którym oglądać można kosmiczne kształty - to fragmenty historycznych konstrukcji.

Warszawskie mosty. Ich części, które przeleżały wiele dekad w nurcie Wisły, gdzie wylądowały po zniszczeniach w czasie wojen, ujrzały światło dzienne
Warszawskie mosty. Ich części, które przeleżały wiele dekad w nurcie Wisły, gdzie wylądowały po zniszczeniach w czasie wojen, ujrzały światło dzienne
Źródło zdjęć: © UM Warszawa

Miejsce to to pierwsze stołeczne Pontiseum, czyli coś na kształt architektonicznego lapidarium, w którym podziwiać można to, co pozostało z dostojnych budowli. Resztki przepraw, łączących nadwiślańskie brzegi, ocaliła rzeka. Przetrwały ukryte w jej nurcie.

Wszystkie warszawskie mosty zostały wysadzone w czasie wojen. Ich fragmenty przeleżały w osadach rzecznych. Jak poinformował we wtorek ratusz, Instytut Badawczy Dróg i Mostów wydobył je, zabezpieczył, a następnie przekazał miastu, a miasto postanowiło urządzić tę ciekawą ekspozycję. Pomysłodawczynią jest profesor Barbara Rymsza, która w latach 2008-2014 prowadziła prace badawcze mające na celu odszukanie i wydobycie tych skarbów z dna Wisły. W realizacji tego zamysłu pomógł Instytutu Badawczy, Zarząd Dróg Miejskich i Zarząd Zieleni.

W ten sposób elementy te, stanowiące dawniej część mostu Poniatowskiego, Kierbedzia i mostu pod Cytadelą, można teraz oglądać na Wisłą. Stały się zabytkami kultury technicznej, ciekawostką z przeszłości, ale także i inspiracją do refleksji nad wojennymi zniszczeniami.

Warszawa. Pontiseum. Uczta dla miłośników mostów

Dzięki wizycie w Pontiseum można zbliżyć się do historii i wyobrazić sobie potęgę mostu Kierbedzia, wybudowanego w latach 1860-1864, stanowiącego konstrukcję o sześciu przęsłach o rozpiętości po 79,25 metrów. Część mostu została zniszczona w czasie I wojny światowej. Po II wojnie światowej na fundamentach zniszczonego mostu Kierbedzia wybudowano Most Śląsko-Dąbrowski.

Można też obejrzeć fragmenty mostu pod Cytadelą, wzniesionego w latach 1873 - 1875 na Żoliborzu, zaprojektowanego przez Tadeusza Chrzanowskiego. Był dwupoziomowy - górą przemieszczała się kolejka jednotorowa, na dole jeździły furmanki i chodzili piesi. Most pod Cytadelą po odbudowie zmienił nazwę na Gdański.

Na ekspozycji znajdują się również elementy mostu Poniatowskiego. Powstał w latach 1904-1914 według projektu Mieczysława Maruszewskiego. Odbudową po pierwszym zniszczeniu zawiadował Bolesław Plebiński, po II wojnie natomiast Stanisław Hempel. Most, będący dziś jednym z najpiękniejszych takich budowli w Polsce i stanowiący warszawską dumę, przeszedł też przebudowy w latach 1963-65 i 1985-88.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)