Warszawa. Metro. Prawie 400 mln na zakup pociągów
Warszawskie metro dostało 392,5 mln zł wsparcia na zakup nawet 45 nowoczesnych pociągów. To pierwszy taki projekt w Polsce w ramach programu Zielonych Miast EBOR.
Zadaniem projektu jest działanie na rzecz ochrony środowiska, poprawy jakości życia oraz wspieranie zrównoważonego transportu publicznego. Finanse przekazał Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz ING.
Jak informuje Warszawski Transport Publiczny w komunikacie, Metro Warszawskie od lat podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska. Unowocześnia i modernizuje I linię metra, prowadzi budowę drugiej linii oraz dokonuje zakupów nowoczesnych, proekologicznych pociągów. Mieszkańcy Warszawy bardzo chętnie korzystają z II linii metra. Codziennie przewozi ona ok. 200 tys. pasażerów.
Już niedługo podziemna kolej będzie docierała do 40 proc. ogółu mieszkańców. Dlatego tak ważna jest nowa dostawa pociągów. Uzupełni ona tabor II linii oraz pozwoli częściowo zastąpić najstarszy tabor na I linii. Produkcja pierwszych pociągów z zamówionej dostawy jest już w toku.
Warszawa w międzynarodowym programie "Zielone Miasta"
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz ING udziela pożyczki w wysokości 392,5 mln pln (87,2 mln euro) na nową flotę metra w ramach szerszego pakietu finansowania ING Banku Śląskiego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Unii Europejskiej.
– Inwestując w jakość życia, w politykę społeczną, nie zaniedbujemy inwestycji infrastrukturalnych oraz związanych z ochroną środowiska. (…) Warszawa jako pierwsza w Polsce dołącza do międzynarodowego programu „Zielone Miasta”. Podpisanie porozumienia o przystąpieniu stolicy do programu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju to kolejny krok w dobrą stronę – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Warszawa stoi przed wyzwaniem świadczenia usług transportowych dla rosnącej populacji. Jednocześnie ma świadomość problemu jakości powietrza i wysokiej emisji gazów cieplarnianych.
Stolica podejmuje działania, aby sprostać tym wyzwaniom, m.in. poprzez niedawny udział w EBOR Green Cities, jako pierwsze miasto w Polsce i jeden z liderów klimatycznych grupy C40.
– Warszawa jest pierwszym miastem w Polsce, które przystąpiło do Zielonych Miast EBOR, flagowego programu zrównoważonego rozwoju miejskiego Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Dzięki tej transakcji z zadowoleniem przyjmujemy zobowiązanie Warszawy do inwestowania w nowoczesną infrastrukturę transportu publicznego przy jednoczesnym opracowaniu kompleksowego planu poprawy ogólnego środowiska miejskiego. (…) – mówi Grzegorz Zieliński, dyrektor regionalny EBOR, dyrektor na Europę Środkową i kraje bałtyckie.
Warszawa. Program Zielonych Miast EBOR
Miasta odpowiadają za trzy czwarte emisji gazów cieplarnianych i stanowią doskonałą okazję do przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Warszawa została członkiem programu Zielonych Miast EBOR w czerwcu.
Program Zielonych Miast EBOR o wartości 1,5 miliarda euro szybko się rozrósł od czasu jego utworzenia w 2016 r. Pomaga każdemu miastu członkowskiemu dostosować rozwiązania do jego potrzeb środowiskowych dzięki unikalnej kombinacji środków. Wszystkie z nich mają na celu przybliżenie miast do niższej emisji dwutlenku węgla i bardziej przyjaznej do życia przyszłości. Przystępując do programu, miasta podejmują projekt inicjujący przy wsparciu finansowym EBOR i opracowują własny Plan Działania Zielonego Miasta, określający dalsze działania.