Warszawa ma nowy zabytek. Chodzi o dawną zabudowę kolejową [ZDJĘCIA]
Do rejestru zabytków trafiła dawna zabudowa kolejowa położona przy ulicy Armatniej w Warszawie. Chodzi o domy pracowników Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, budynek dla maszyn elektrycznych oraz stary budynek dla pasażerów Kolei Warszawsko-Kaliskiej.
29.03.2021 | aktual.: 29.03.2021 06:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków prof. dr hab. Jakub Lewicki, doprecyzował, że kompleks budynków wzniesionych na przełomie XIX i XX wieku przy ulicy Armatniej, trafił do rejestru ze względu na zachowane wartości artystyczne, historyczne oraz naukowe zespołu.
Jak przekazał konserwator zabytków, osiedle domów mieszkalnych powstało w latach 1896-1902 i wpisywało się tym samym w politykę mieszkaniową realizowaną przez zarząd kolei od lat 70. XIX w.
- Do ich budowy użyto materiały budowlane różnych producentów wykorzystywane przy wznoszeniu zabudowy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, m.in. firm Hielle i Ditrich z Żyrardowa (H&D) i Korwinów k. Częstochowy – wyjaśnił prof. Lewicki.
Warszawa. Budynki udostępniane urzędnikom i pracownikom służby niższej
Domy przy Armatniej służyły zarówno urzędnikom kolejowym, jak również pracownikom służby niższej wraz z rodzinami, m.in. naczelnikom, kasjerom, maszynistom czy służbie konduktorskiej oraz pomocy ekspedycyjnej.
Listopadem 1902 roku uruchomiono odcinek łączący Warszawę z Kaliszem, tzw. Kolei Warszawsko-Kaliskiej.
Jak dodał konserwator zabytków, podczas II wojny światowej część infrastruktury technicznej, takiej jak: tory, trakcje, budynki warsztatowe i wieża ciśnień, uległy zniszczeniu. Prawie bez szwanku pozostała natomiast zabudowa mieszkalna i budynki techniczne. Po roku 1945 kompleks mieszkalny przy Armatniej pozostawała własnością kolei państwowych.
Na obszarze, na którym stoją budynki wpisane dzisiaj do rejestru zabytków, krzyżowały się drogi Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej oraz szerokotorowej Kolei Warszawsko-Kaliskiej.
Warszawa ma nowy zabytek. Chodzi o dawną zabudowę kolejową przy Armatniej- Na wskazanym terenie zachowały się liczne obiekty świadczące o nakładaniu się procesów rozwojowych kolei na terenie Warszawy, w tym przekształceń związanych z budową nasypu, jego późniejszą niwelacją, w końcu także zniszczeń spowodowanych działaniami wojennymi. Tym samym przedmiotowy zespół stanowi materialny dokument obecności zabudowy kolejowej sięgającej schyłku XIX w. w obrębie dzisiejszego węzła kolejowego Warszawa Zachodnia – dodał prof. Lewicki.