RegionalneWarszawaWarszawa. Kolejne ulice z zieloną falą dla tramwajów. Tym razem na Woli i Grochowie

Warszawa. Kolejne ulice z zieloną falą dla tramwajów. Tym razem na Woli i Grochowie

Na kolejnych ulicach w stolicy pojawi się zielona fala dla tramwajów. Tramwaje jeszcze w tym roku przyśpieszą na Grochowie i na trasie przez Kercelak. Specjalny system włączy zielone światło na odcinkach o długości 6 km.

Warszawa. Kolejne ulice będą miały zieloną falę dla tramwajów
Warszawa. Kolejne ulice będą miały zieloną falę dla tramwajów
Źródło zdjęć: © Urząd m.st. Warszawa | Urząd m.st. Warszawa

10.08.2021 16:02

Jak poinformował w komunikacie stołeczny ratusz, właśnie podpisano umowę na system priorytetów dla tramwajów na dwóch trasach. Pierwsza z nich to ciąg ulic Towarowej i Okopowej między placem Zawiszy, Kercelakiem i rondem Babka.

Zmiany zostaną wprowadzone w 12 miejscach z sygnalizacją świetlną, tak aby pojazdy pojechały szybciej na tym liczącym prawie 3,5 km odcinku.

Druga nowa trasa z zieloną falą to ul. Grochowska między rondem Wiatraczna a pętlą na Gocławku. Tu zielone światło pojawi się na sześciu skrzyżowaniach. Dzięki temu tramwaje linii nr 9 na całej swojej trasie będą mogły przyśpieszyć łącznie nawet o 10 minut.

- Rozwój sytemu priorytetów dla publicznego transportu zbiorowego jest jednym ze 100 projektów prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego. Wkrótce priorytety zawitają na kolejne odcinki stołecznych torowisk - poinformowano w komunikacie ratusza.

Warszawa. Zielona fala dla tramwaju w całym mieście

Zielona fala działa już na 160 z 255 stołecznych skrzyżowań, przez które przejeżdżają tramwaje. To aż 63 procent. Docelowo system priorytetów ma objąć wszystkie skrzyżowania z torami i sygnalizacją świetlną. Do końca tego roku zielona fala dla tramwajów ma pojawić się w 75 proc. takich miejsc. Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 proc. skrzyżowań.

Warszawa. GPS i przetwarzanie danych w chmurze

Tramwaje Warszawskie jako jedyne w Polsce i jedne z niewielu na świecie stosują przy budowie priorytetów dla tramwajów rozwiązania oparte o GPS i przetwarzanie danych w chmurze. Spółka odchodzi od technologii wymagającej prowadzenia przewodów pod ziemią na rzecz tzw. wirtualnej lokalizacji GPS. Jeszcze niedawno instalacja "zielonej fali" oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu to kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Teraz prace instalacyjne ograniczone są do samego skrzyżowania, co przynosi konkretne oszczędności – nawet kilkaset tysięcy złotych na jednym skrzyżowaniu.

Warszawa. Więcej szybszych linii tramwajowych

Trasy na Grochowie i z placu Zawiszy do ronda Babka nie są jedynymi, na których pasażerowie oszczędzą kolejne minuty. Priorytety dla tramwajów wdrażane są od 2014 r., a efekty widać już w całym mieście. Linia nr 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut szybciej, a linia nr 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się o trzy minu­ty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia nr 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą i z prędkością komunikacyjną ok. 30 km/h stanowi jedną z najszybszych linii tramwajowych w Polsce.

Są też korzyści dla budżetu Tramwajów Warszawskich. Od początku zmian udało się odzyskać aż 29 tramwa­jów i 90 etatów do ich obsługi. Oznacza to, że spółka ma mniejszy kłopot z poszukiwaniem nowych pracow­ników, a tramwaje niskopodłogowe pojawiają się częściej na przystankach. Oczywiście nie ma to wpływu na częstotliwość kursowania tramwajów. Dzięki obniżeniu zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Badanie wykazało, że gdy włączono priorytet na ul. Marymonckiej, zużycie energii przez tramwaje spadło na tym odcinku o 13 procent. Tylko na jednej linii tramwajowej spółka oszczędza w ciągu roku około 70 tys. zł.

Warszawa. Terminy i koszty

Na Grochowskiej zieloną falę dla tramwajów będą miały skrzyżowania z ulicami: ul. Wspólna Droga, ul. Zamieniecka / pl. Szembeka, ul. Żółkiewskiego, ul. Kwatery Głównej (ul. Podolska), ul. Grochowska - ul. Wiatraczna, część wschodnia Ronda Wiatraczna.

Na ul. Okopowej i Towarowej zieloną falę dla tramwajów będą miały skrzyżowania: ul. Kolejowa / ul. Srebrna, rondo Daszyńskiego – koordynacja uwzględniająca ruch tramwajów, ul. Grzybowska,  ul. Chłodna, ul. Leszno, ul. Żytnia, ul. Wolność, ul. Niska, ul. Stawki oraz ul. Powązkowska / ul. Dzika.

Prace związane z wdrożeniem priorytetów na Grochowie oraz między pl. Zawiszy, Kercelakiem i rondem Zgrupowania AK Radosław potrwają do końca roku i będą kosztowały 576 tys. zł netto. Wykonawcą jest firma Siemens Mobilty.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)