Warszawa jest nowoczesna, odpowiedzialna i pomysłowa
Do tego godna zaufania i odnosząca sukcesy. Tak nasze miasto postrzegają mieszkańcy, a także przyjezdni i turyści
We wtorek odbyło się spotkanie w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej ,którego tematem była Warszawa. Studenci zaprezentowali wyniki badań które dotyczyły emocji, jakie budzi stolica, jaką ma osobowość, jakie są skojarzenia do miasta u studentów, u ludzi biznesu, a przede wszystkim – co z tego wynika dla budowania silnej i rozpoznawalnej marki Warszawy. Czego dowiedzieliśmy się z tych badań?
Symbolem Warszawy są Łazienki i PKiN
Wedle wyników badań przeprowadzonych przez studentów SWPSu symbol Warszawy stanowią Łazienki Królewskie oraz Pałac Kultury i Nauki , jednak tylko te pierwsze kojarzą się pozytywnie.
Co ciekawe, elementami najmniej związanymi z Warszawą okazały się Fryderyk Chopin i pijalnia czekolady Wedel. Przeprowadzone przez studentki SWPS badania pokazują, że w przypadku promocji Warszawy jest jeszcze wiele do zrobienia. – Submarki Wedel i Fryderyk Chopin stanowią ważne elementy Warszawy, ale ze względu na ich słaby związek ze stolicą są niewykorzystanym potencjałem marketingowym - mówią autorki badań.
Jaką osobowość ma Warszawa?
Przeprowadzone przez SWPS badania pokazują, że warszawiacy bardziej pozytywnie oceniają Warszawę oraz deklarują większą chęć przebywania w stolicy niż mieszkańcy innych miast. – Jednak niekoniecznie chcemy przebywać w stolicy z tych samych względów, za które ją lubimy. Chęć przebywania jest związana z fascynacją, natomiast fakt, że lubimy Warszawę wypływa z zachwytu miastem – tłumaczy jedna ze studentek, Ewa Pekról.
Zarówno warszawiacy, jak i mieszkańcy innych miast podobnie ocenili cechy osobowości, więc można przypuszczać, iż stolica ma spójny wizerunek osobowościowy. Najczęśniej wymieniane cechy kojarzące się ze stolicą to ekscytacja, szczerość i kompetencja. Warszawa postrzegana jest jako śmiała, nowoczesna, pomysłowa, mocno stąpająca po ziemi i uczciwa, a także godna zaufania, odnosząca sukcesy, odpowiedzialna i inteligentna. Znacznie rzadziej miasto opisywano jako urocze, pretensjonalne czy silne.
Czy Warszawa jest kobietą? Przeprowadzona analiza wykazała, że nasze miasto nie ma w oczach ludzi konkretnej płci.
Projekt został zrealizowany w ramach pracy badawczej SWPS we współpracy z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy.
Czytaj również: Warszawa w filmie poklatkowym [fajne wideo]