Trwa ładowanie...

Warszawa. Hulajnogi utracą przywileje? ZDM chce zmian

Użytkownicy hulajnóg już niebawem będą musieli liczyć się z nowymi przepisami. Zarząd Dróg Miejskich wystosował pismo do Ministerstwa Infrastruktury. Co się zmieni?

Warszawa. Hulajnogi utracą przywileje? ZDM chce zmian
d11pi1o
d11pi1o

Urządzenia transportu osobistego, w skrócie UTO – m.in. tak popularne na stołecznych ulicach hulajnogi elektryczne, wciąż nie doczekały się jasnych przepisów określających korzystanie z nich. Jak apeluje Zarząd Dróg Miejskich, brak wytycznych stanowi zagrożenie bezpieczeństwa dla ruchu drogowego.

Warszawa – trwają konsultacje

Pierwsza tego typu ustawa została opublikowana przez Ministerstwo Infrastruktury jesienią tamtego roku. Przedstawiona wówczas wersja regulacji była bardzo krótka. Wiele z ważnych kwestii nie zostało tam ujętych. Jak informują drogowcy, ustawa ta zawierała też błędy, przez które projektu nie dawało się dotychczas wcielić w życie. Dlatego ZDM postanowił złożyć uwagi do skonstruowanych wówczas przepisów.

Warszawa. Czy zabronione będzie pozostawianie hulajnóg na chodnikach?

"Obecny projekt proponuje spójniejsze i skuteczniejsze regulacje. Jednoznacznie zdefiniowano UTO jako pojazd, do którego – z pewnymi zastrzeżeniami – stosuje się przepisy dotyczące ruchu rowerów. Co bardzo ważne, proponowane przepisy dają samorządom możliwość kontrolowania ekspansji UTO i zapobiegania negatywnym zjawiskom z tym związanym, takim jak np. pozostawianie ich na chodnikach" – czytamy w komunikacie wydanym przez Zarząd Dróg Miejskich.

Zobacz także: "Nietrzeźwa rowerzystka. Wszystko nagrały kamery monitoringu"

Nowe przepisy zobowiązują firmy wypożyczające m.in. hulajnogi do zawarcia z zarządcą drogi umowy, która będzie regulowała działalność w takiej przestrzeni publicznej. Co istotne ZDM wnioskuje m.in. o określenie kary administracyjnej za prowadzenie takiej działalności bez umowy.

d11pi1o

W proponowanych zmianach znalazł się również zapis o tym, by to rady gminy mogły decydować np. o maksymalnych stawkach za wypożyczanie pojazdów oraz o liczbie takich urządzeń.

Hulajnogi jak rowery

"W obecnym kształcie podstawową różnicą pomiędzy rowerem a UTO ma być – w przypadku braku drogi rowerowej – możliwość poruszania się tym drugim pojazdem po chodniku o szerokości co najmniej 2 metrów, gdy prędkość na jezdni jest wyższa niż 30 km/h" – argumentuje ZDM.

Projekt przewidywałby natomiast wprowadzenie dla hulajnóg zasad analogicznych jak w przypadku rowerów, a tym samym rezygnację z większego dopuszczenia jazdy nimi po chodnikach.
Ponadto miałyby zostać określone odpowiednie warunki techniczne, jakie powinny spełniać pojazdy z kategorii UTO, aby być dopuszczone do jazdy.

Pierwsze apelacje do Ministerstwa Infrastruktury o nowe przepisy określające korzystanie z pojazdów UTO, pojawiły się już w październiku 2018 roku, kiedy to na stołeczne ulice wyjechały pierwsze hulajnogi.

Masz news, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d11pi1o
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d11pi1o
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj