Szybka Kolej Miejska ma nową bazę techniczną za blisko 45 mln zł [ZDJĘCIA]
Hala ma ponad 800 mkw. i mogą do niej wjechać jednocześnie cztery pociągi o długości ponad 100 m.
Remont 400-metrowej hali, wybudowanie myjni pociągów oraz nowy budynek socjalno–biurowy - Szybka Kolej Miejska zakończyła modernizację bazy techniczno-postojowej na warszawskich Szczęśliwicach. Prace trwały ponad dwa lata; koszt robót wyniósł blisko 45 mln zł.
- Olbrzymia inwestycja, która pochłonęła prawie 45 mln zł po to, żeby w dobrych warunkach można było serwisować pociągi, które wyjadą na miasto sprawne, czyste, schludne - oceniła w rozmowie z dziennikarzami wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska, po uroczystej prezentacji nowej bazy SKM.
Modernizację bazy na Szczęśliwicach przeprowadziła Trakcja PRKiL S.A.. Wykonawca wyremontował m.in. 400-metrową halę przeglądowo-naprawczą (60 proc. - całkowita modernizacja, 40 proc. - remont), wybudował myjnię pociągów SKM wyposażoną w zamknięty system obiegu wody, w której można myć pociągi przy temperaturze dochodzącej do minus 25 st. C oraz budynek socjalno–biurowy.
W ramach prac wyremontowano również 6,5 km torów, wymieniono 17 rozjazdów, ułożono 8 tys. podkładów kolejowych i zutylizowano około 10 tys. ton starego tłucznia, otoczaków i ziemi. Wyremontowano i uzupełniono sieć trakcyjną na terenie bazy, wykonano oświetlenie torów postojowych i niezbędne systemy bezpieczeństwa.
Prezes zarządu SKM Krystyna Pękała podkreśliła, że jest to "nowoczesne zaplecze techniczne, w którym świetnie wyszkoleni pracownicy będą mogli obsługiwać najnowocześniejsze pociągi, które w tej chwili SKM posiada". Dodała, że hala ma ponad 800 mkw. i - jak wskazała - mogą do niej wjechać jednocześnie cztery pociągi o długości ponad 100 m.
Wyjaśniła, że w bazie będzie można wykonać m.in. przeglądy kontrolne, bieżącą obsługę oraz umyć pociągi.
Pękała poinformowała, że SKM w latach 2018-2022 planuje zakup kolejnych 21 pociągów.
Ratusz zwraca uwagę, że pociągi SKM przewożą ponad 25 mln pasażerów rocznie i stanowią istotny element systemu transportu miejskiego. Pociągi są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w klimatyzację, monitoring, elektroniczną informację, kasowniki oraz automaty biletowe. Można nimi podróżować po Warszawie, dojechać do Lotniska Chopina i podwarszawskich miejscowości - Otwocka, Legionowa, Sulejówka Miłosnej, czy Pruszkowa.
Miasto od 2007 roku wydało na nowy tabor ponad 474 mln złotych. Na stołeczne tory trafiło w tym czasie 28 nowoczesnych pociągów: 15 z nich kupiono, a kolejnych 13 wyleasingowano.
Warszawa planuje już uruchomienie kolejnych połączeń SKM , m.in. do Piaseczna i Ożarowa Mazowieckiego.
(PAP)
Przeczytajcie też: Nowe kierunki LOT-u. Z Warszawy polecimy m.in. do Kaliningradu