Speed dating z warszawską architekturą
Będzie można porozmawiać z architektami, aktywistami miejskimi i przedstawicielami władz samorządowych.
Nowojorski Broadway ze swoimi 240 kilometrami długości czy Wall Street, gdzie piszą się wielkie karty historii. Londyński Oxford Street z pół milionem odwiedzających dziennie, barcelońska La Rambla, najweselsza ulica świata albo brazylijska Rua Gonçalo de Carvalho, cała porośnięta drzewami posadzonymi przez mieszkańców. Jaki wpływ ma architektura i planowanie przestrzenne na interakcje społeczne? Jakie powinny być ulice, by korzystali z nich szczęśliwi ludzie? I jaka będzie warszawska Nowa Towarowa? O tym podczas speed datingu z architektami, aktywistami miejskimi i przedstawicielami władz samorządowych – 3 listopada, godz. 18:00, klubokawiarnia Chłodna 25.
Organizatorzy – chcąc poznać zdanie zarówno codziennych użytkowników, jak i twórców przestrzeni miejskiej: architektów, urbanistów i socjologów - zapraszają do rozmów z ekspertami w formule speed dating (spotkanie 1 na 1, ograniczony czas). Z Dariuszem Hycem z Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Architektów Polskich o tym, jak powinna wyglądać przestrzeń publiczna, by mieszkańcy czuli się w niej dobrze; z Agatą Stelmach – project managerką z firmy SKANSKA o efektywnym zmienianiu przestrzeni publicznej w porozumieniu z mieszkańcami; z badaczką społeczną Kają Dziarmakowską z Pracowni Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA o wpływie architektury na jakość życia ludzi; z Katarzyną Sadowy z Oddziału Warszawskiego SARP o tym, gdzie przecinają się potrzeby mieszkańców i warunki konieczne dla funkcjonowania miasta oraz z Hanną Nowak-Radziejowską – kierowniczką Muzeum Woli o. Muzeum Warszawy - o Woli jako przestrzeni do eksperymentu i pracy z mieszkańcami.
Pretekstem do spotkania są warsztaty Nowa Towarowa – organizowane przez Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich i Muzeum Woli o. Muzeum Warszawy – skierowane do interdyscyplinarnych zespołów projektowych, których celem jest opracowanie programu przemian w obszarze ulicy Towarowej.
Czego potrzeba, by w miastach żyło nam się lepiej? Sprawnej komunikacji miejskiej oraz łatwego dostępu do placówek edukacyjnych i zdrowotnych – to najczęstsze odpowiedzi (Better Life Index, OECD). Równie ważne jest także odpowiedzialne projektowanie przestrzeni publicznej, które ma bezpośredni wpływ na relacje społeczne. Kiedy architektura jest „dobra” i kto o tym decyduje: specjaliści czy jej codzienni użytkownicy? A „ład przestrzenny”? Co to jest i do czego służy? Czy to - jak twierdzi Filip Springer – coś, o czym każdy w Polsce słyszał, ale nikt od dawna tego nie widział? Pytań jest wiele. Projekt Nowa Towarowa ma być czasem odpowiedzi.
Wstęp na spotkanie jest wolny.