SKM pojedzie dalej! Kolejowe inwestycje za 25 mld zł
Sześć nowych stacji, połączenia SKM z Piasecznem i Ożarowem będą zrealizowane do 2022 r.
Wczoraj kolejarze i stołeczny ratusz podpisali list intencyjny w sprawie budowy sześciu nowych stacji kolejowych. Plany zakładają rozbudowę i integrację kolei z komunikacją miejską i metrem. Powstać ma wiele nowych przystanków, ma zostać zwiększona liczba kursów, oraz wprowadzone będą nowe połączenia.
- Chcielibyśmy uruchomić nowe połączenia. Np. z kierunku piaseczyńskiego w kierunku legionowskim i, a także połączyć Ożarów Mazowiecki przez Warszawę do Rembertowa – powiedział rzecznik prasowy ZTM , Igor Krajnow.
Pociągi miałyby pojechać trasą Piaseczno – Legionowo – Wieliszew przez Warszawę Zachodnią i Warszawę Gdańską. Będzie to jednak wymagało zmodernizowania stacji w Piasecznie i wybudowania przejazdu z linii radomskiej na linię obwodową oraz przystanków kolejowych przy ul. Obozowej i Powązkowskiej. W dalszych planach jest przedłużenie trasy do Zegrza.
Z kolei pociągi z Ożarowa Mazowieckiego przejadą do Rembertowa przez Warszawę Gdańską. Konieczne będzie w związku z tym postawienie kilku nowych przystanków przy ul. Połczyńskiej, Górczewskiej i Radzymińskiej oraz modernizacja dworca w samym Ożarowie.
Realizacji tych planów Warszawiacy mogą się spodziewać do 2022 r. jednak dokładny termin realizacji poszczególnych etapów nie jest jeszcze znany. - Jest to perspektywa wieloletnia, która będzie wymagała jeszcze przeprowadzenia wielu prac modernizacyjnych ze strony PKP - powiedział Krajanow.
Przez kolejne kilka lat, zapowiada się zatem bardzo ciężki okres dla wszystkich pasażerów kolei. Przebudowa torów wywoła nie małe zamieszanie w całej warszawie i okolicach. Najpierw kolejarze chcą przygotować trasy obwodowe w stronę Dworca Gdańskiego, które przejmą dużą część ruchu pociągów przejeżdżających teraz przez Dworzec Centralny i Śródmieście.
- Kolej pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy. Przeprowadzone prace modernizacyjne znacznie zwiększą efektywność tej gałęzi transportu, co w przyszłości pozwoli nam na uruchomienie nowych połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej i integrację kolei z metrem, tramwajami i autobusami. Skorzystają na tym pasażerowie – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
O tym, jakim udogodnieniem w zakorkowanym mieście jest rozwinięta sieć szybkiej kolei podmiejskiej, przekonało się już wiele miast w Europie. W Niemczech, miejskie pociągi kursują szybko i bardzo często. Warszawa chce zmierzać w tym kierunku.