Ruszyła rozbudowa stacji Warszawa Gdańska
Inwestycja będzie kosztować 43 mln złotych. Prace mają potrwać pół roku
15.06.2015 09:00
Dodatkowe tory i peron pozwolą zwiększyć liczbę pociągów docierających do stacji Warszawa Gdańska. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na rozbudowę jednej z najważniejszych stołecznych stacji. Umowa warta 43 mln zł to pierwszy krok do planowanej modernizacji warszawskiego węzła kolejowego – serii inwestycji zaplanowanych na najbliższe lata, dzięki którym w godzinach szczytu do stolicy ma dojechać więcej pociągów.
Prace będą trwały tylko pół roku i obejmą przebudowę 8 km torów w północnej części stacji używanej głównie przez pociągi towarowe, 19 rozjazdów oraz 10 km sieci trakcyjnej. W skład zadania wchodzi także przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Najważniejsza zmiana dla pasażerów to budowa dodatkowego peronu w miejscu do tego przygotowanym podczas pierwszego etapu modernizacji torów i peronów, która zakończyła się w 2010 roku.
Prace na stacji Warszawa Gdańska są skoordynowane z remontem kolejowego Mostu Gdańskiego, o którym pisaliśmy wcześniej: Most Gdański do remontu. "Prace*potrwają 3 miesiące"*. Kompleksowy remont konstrukcji przeprawy, który obejmuje wymianę niemal 3 km torów, ponad 1500 mostownic – czyli podkładów stosowanych na moście oraz prawie 700 podkładów na dojazdach do przeprawy ma usprawnić połączenia kolejowe w Warszawie. Dzięki temu pociągi pojadą 20 km/h szybciej niż obecnie – czyli 60 km/h.
W czasie przebudowy mostu nie będzie utrudnień dla ruchu pociągów pasażerskich. Wyjątkiem są dwa pociągi SKM, które na wniosek przewoźnika będą miały skróconą trasę do stacji Warszawa Zoo. Pozostałe pociągi będą jeździły bez zmian. Objazdami pojadą natomiast niektóre składy towarowe, a ich trasy będą na bieżąco ustalane z przewoźnikami.
Modernizacja stacji Warszawa Gdańska to przygotowania PLK do prac na trzech liniach obwodowych oraz na linii średnicowej, które mają poprawić komunikację kolejową w stolicy i węźle warszawskim. Możliwość uruchomienia nowych połączeń na osi północ – południe, większa integracja kolei z komunikacją miejską i metrem, częstsze kursowanie pociągów, wzrost komfortu podróżowania, poprawa stanu bezpieczeństwa to cel prac PLK w aglomeracji warszawskiej.