RegionalneWarszawaPo Warszawie będą jeździć autobusy elektryczne

Po Warszawie będą jeździć autobusy elektryczne

Początkowo 10 pojazdów, później kolejnych 20

Po Warszawie będą jeździć autobusy elektryczne

26.03.2014 09:30

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Już pół roku temu informowaliśmy was , że po stolicy będą jeździć tzw. "elektryki". Miło nam donieść, że coś się w tej sprawie ruszyło i dwie firmy chcą wyprodukować i dostarczyć autobusy elektryczne dla naszej stolicy. Miejskie Zakłady Autobusowe otworzyły oferty w przetargu na dostawę 10 autobusów elektrycznych. Wykonawca będzie miał 24 tygodnie na dostawę pierwszych pięciu autobusów, pozostałe dotrą tydzień później. Oferty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych (ogłoszony został na początku lutego) złożyli BYD Europe Rotterdam Holland oraz Solaris Bus & Coach. Pierwszy z ofertą za 15 576 346,94 zł brutto, drugi - 23 370 000,00 zł. Warszawa przeznaczyła na zakup 23 370 000,00 zł brutto.

Zakup autobusów elektrycznych to fragment wielkiego programu wymiany całego taboru MZA. Od 2007 roku spółka kupiła już 811 autobusów. Na początku marca br. do stolicy trafiła pierwsza partia z 47 przegubowych Solbusów, a w pierwszym kwartale 2015 roku do stolicy przyjedzie 35 sztuk autobusów gazowych, zasilanych skroplonym metanem (LNG).

Autobusy elektryczne będą pierwszymi pojazdami na paliwa alternatywne wobec oleju napędowego w spółce. Ich eksploatacja, poza korzyściami środowiskowymi (brak emisji szkodliwych substancji do atmosfery, niemal bezgłośna praca silnika) przyniesie także znaczne oszczędności. Wszystkie autobusy będzie obsługiwała zajezdnia Woronicza. Zostaną skierowane do obsługi linii 222 i będą jeździły Traktem Królewskim. W następnych dwóch latach MZA planuje zakup kolejnych 20 autobusów elektrycznych.

W czerwcu 2013 r. MZA testowały dostarczony przez firmę BYD autobus elektryczny chińskiej produkcji. Był to model BYD K9 12-metrowy, klimatyzowany, z dwojgiem drzwi oraz obniżoną podłogą. Ładowanie jego ważących trzy tony baterii trwało trzy godziny i wystarczało to na 250-300 km jazdy. Rok wcześniej MZA testowały też polski, w pełni elektryczny autobus marki Solaris, którego zasięg na jednym ładowaniu wynosił około 100 km.

Autobusy komunikacji miejskiej w Warszawie należą do czterech przewoźników - MZA, ITS Michalczewski, Mobilis oraz PKS Grodzisk Mazowiecki. W godzinach porannego szczytu w stolicy jeździ około 1,5 tys. autobusów.

Obraz
Obraz
autobus elektrycznyelektryktabor
Komentarze (0)