Do końca marca komunikacja miejska w stolicy będzie miała nowe, poetyckie oblicze.* Po czteroletniej przerwie powróciła inicjatywa kulturalna w przestrzeni miejskiej, której głównym celem jest popularyzacja twórczości europejskich poetów oraz umożliwienie obcowania z poezją w nieoczywistym miejscu.*
W 2008 roku, z inicjatywy Instytutu Książki i British Council w Warszawie, powstał pomysł unikatowej inicjatywy kulturalnej w przestrzeni miejskiej. Projekt miał na celu propagowanie współczesnej poezji europejskiej i nazwany został Wiersze w metrze. Pierwowzorem pomysłu umieszczania poezji w metrze jest cykliczny projekt o nazwie Poems on the Underground, który od 1986 roku odbywa się w Londynie. Podobne kampanie prowadzone są lub były także m.in. w Dublinie, Paryżu, Nowym Jorku, Barcelonie, Sztokholmie, Brukseli, Stuttgarcie i Moskwie.
Piąta edycja, jest dla nas wyjątkowa – mówi dr Georg Blochmann, przewodniczący EUNIC Warszawa, dyrektor Goethe-Institut Warszawa – Wiersze w metrze powracają na prośbę warszawiaków - udało nam się przywrócić projekt, który jest doskonałym dowodem na to, że tkanka miejska i kultura mogą się uzupełniać.**
W tegorocznej kampanii prezentowane wiersze pochodzą z dwudziestu krajów Europy, od Hiszpanii i Portugalii, po Ukrainę, Turcję i Kazachstan. Nie zabraknie też poezji polskiej. Wyboru poetów i wierszy dokonały instytucje kultury zrzeszone w EUNIC Warszawa, a także m.in. Fundacja im. Wisławy Szymborskiej oraz kapituła konkursu Europejski Poeta Wolności. Fragmenty wierszy prezentowane będą przez trzy tygodnie w wagonach metra na specjalnych dwustronnych naklejkach na szybach pociągu, a także na ekranach znajdujących się na stacjach metra, w wagonikach metra i w autobusach. Dodatkowo zostaną wydrukowane również na pocztówkach rozdawanych w warszawskich kawiarniach i instytucjach kultury.
Każda osoba zainteresowana projektem będzie mogła także zapoznać się z poezją na stronie internetowej projektu – www.wierszewmetrze.eu . To tutaj będzie można przeczytać pełne wersje wierszy oraz biogramy poetów i tłumaczy. Na stronie internetowej przeprowadzony będzie także konkurs haiku dla Warszawy, którego poprzednie edycje cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.
Dlaczego w metrze?
Miasto to przestrzeń dynamiczna, w której ludzie cały czas przemieszczają się w ciągu dnia z jednego punktu do drugiego. W dużych aglomeracjach doskonałym łącznikiem komunikacyjnym jest metro. Pozbawiona ciekawych widoków za oknem podziemna trasa, zmusza podróżnych do zainteresowania się zawieszonymi w metrze plakatami i informacjami. Podczas Wierszy w metrze, literatura opanowuje miejsce przeznaczone na komunikat reklamowy – wybudza odbiorcę z codziennej rutyny i pozwala na chwilę niekomercyjnej refleksji, na chwilę zadumy, na odbycie lirycznej podróży do świata współczesnej poezji oraz w głąb własnej wyobraźni i wrażliwości.