Nowa Świętokrzyska? Zadecyduje ZDM
Ulica Świętokrzyska przyjazna dla pieszym i rowerzystom. Miasto zarezerwowało na pieniądze, a architekci opracowali wizję
28.01.2013 10:00
"Dyskusję o przyszłości ul. Świętokrzyskiej rozpoczęliśmy ponad dwa lata temu. Wówczas było to miejsce straszne: krzywe chodniki, wszechobecny parking i niekończący się korek. Perspektywa budowy metra skłoniła nas, by zapytać, co zastaniemy na Świętokrzyskiej, gdy opuszczą ją budowniczowie podziemnej kolejki? Wtedy jeszcze nikt nie zastanawiał się, jak będzie wyglądać i funkcjonować to miejsce 5 lat później" - czytamy na stronie Forum Rozwoju Warszawy .
Kwestię ulicy Świętokrzyskiej przywoływano już wiele razy. W październiku 2010 roku, w ramach festiwalu Warszawa w Budowie 2, Forum Rozwoju Warszawy zorganizowało warsztaty "Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym Warszawy". Były one poświęcone właśnie Świętokrzyskiej. Na debacie podsumowującej, jeszcze przed zamknięciem ulicy, wiceprezydent Wojciechowicz obiecał:
"Świętokrzyska zmieni się nie do poznania" ( zobacz film ).
Od 1,5 roku Świętokrzyska jest zamknięta dla aut i rozebrana. Początkowa panika mieszkańców ustała, gdy kazało się, że katastrofy komunikacyjnej nie ma. Dzisiaj przychylniej patrzy się na plany zwężenia tej ulicy. Forum Rozwoju Warszawy razem z mieszkańcami rozrysowało Świętokrzyską *marzeń - z węższą jezdnią, szpalerami drzew, ścieżkami rowerowymi i ogródkami kawiarnianymi*.
Miejscy urzędnicy z wiceprezydentem Jackiem Wojciechowiczem na czele wspominali, że na Świętokrzyskiej faktycznie potrzebne są zmiany. Na zlecenie miasta powstały wytyczne komunikacyjne (autor: firma Transeko), zalecające zwężenie jezdni o jeden pas, dodatkowe przejścia dla pieszych, ścieżki i pasy rowerowe. Ratusz zamówił też opracowanie koncepcji architektonicznej, którą przygotowały pracownie Pleneria i RS. Co najważniejsze, na realizację tych planów są konkretne *pieniądze. Mimo spowolnienia gospodarczego, Rada Miasta zarezerwowała na Świętokrzyską ponad 70 mln zł*.
Te wytyczne nie mają jeszcze mocy wiążącej i jak pokazuje doświadczenie, plany dla Świętokrzyskiej nadal mogą trafić do szuflady.* Teraz pomysły zmian dla Świętokrzyskiej są opiniowane, uzgadniane i dopracowywane przez drogowców. Forum Rozwoju Warszawy uczestniczy w tym procesie dzięki udziałowi we wspomnianych Komisjach Dialogu Społecznego*.
Nowa Świętokrzyska powinna wyjść ze sfery projektów w ciągu roku, efekt końcowy poznamy za około dwa lata. Nawet, jeśli z niektórych elementów projektu drogowcy zrezygnują, już teraz można powiedzieć, że przyjazna pieszym, rowerzystom, niepełnosprawnym, a także okolicznym mieszkańcom Świętokrzyska wkrótce ma szansę stać się faktem.