"Niepokoi duża liczba potrąceń pieszych". Raport ZDM na temat bezpieczeństwa na drogach
"Sprawcami najczęściej są kierowcy"
27.05.2016 09:02
Mamy coraz mniej wypadków i ofiar śmiertelnych – wynika z raportu bezpieczeństwa ruchu drogowego za 2015 przygotowanego przez Zarząd Dróg Miejskich. - Sytuacja na warszawskich drogach się poprawia, nadal jednak niepokoi duża liczba potrąceń pieszych - informują urzędnicy
W 2015 roku odnotowano 962 wypadki, w których zginęło 61 osób a 1086 zostało rannych. W ciągu 10 lat liczy te spadły o prawie połowę. Ubiegły rok był kolejnym, w którym obserwujemy poprawę bezpieczeństwa drogowego. Liczba wypadków spadła o 13 proc. (zaś w porównaniu do 1990 roku o 64 proc.). Mniej osób ginie na drogach – w 2015 roku było to 61 ofiar śmiertelnych (w 1990 roku ponad 300 osób). Bezpieczniej jest w 12 dzielnicach, gdzie spadła liczba wypadków - podkreśla ZDM .
Poprawia się za to bezpieczeństwo rowerzystów.
Liczba wypadków i ofiar jest jednak bardzo wysoka. 78 proc. wypadków powodują kierowcy samochodów. Najczęstsze przyczyny pozostają od lat bez zmian - to nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (18,7 proc. przypadków), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (14,9 proc.), nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (14,1 proc.) oraz nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu (11 proc. .
Najbardziej zagrożoną grupą użytkowników dróg są piesi. Ponad połowa ofiar śmiertelnych to wynik potrącenia pieszego. Sprawcami najczęściej są kierowcy (w 4 na 5 przypadków). - Co niepokojące, 2/3 potrąceń miało miejsce na przejściu dla pieszych – czyli tam, gdzie pieszy powinien czuć się bezwzględnie bezpiecznie. 40 proc. tych wypadków wydarzyło się przy działającej sygnalizacji świetlnej - informują urzędnicy
Jak już informowaliśmy wcześniej , poprawia się za to bezpieczeństwo rowerzystów. Mimo szybkiego wzrostu ruchu rowerowego liczba wypadków z udziałem rowerów w ciągu 2 lat spadła o 20 proc. Statystycznie zatem szansa na udział w wypadku jest wyraźnie mniejsza. W całym 2015 r. rowerzyści byli sprawcami 34 wypadków, czyli 3,5 proc. ogółu. 3/4 wypadków z udziałem rowerów wydarzyły się z winy kierowcy.
Czarne punkty
W raporcie zaznaczono także miejsca zwiększonego zagrożenia. Są to skrzyżowania i odcinki dróg, na których doszło do więcej niż 3 wypadków. Co roku są to inne skrzyżowania, na co ma wpływ spadająca liczba wypadków oraz działania ZDM poprawiające bezpieczeństwo. Tak było m.in. na Rondzie Starzyńskiego (zmiana organizacji ruchu), skrzyżowania Grójecka-Dickensa, al. Jana Pawła II-al. Solidarności oraz Ostrobramska-Fieldorfa-Zamieniecka (montaż fotoradarów) - te skrzyżowania zniknęły z „czarnej listy”. - Niestety, demontaż fotoradarów może ponownie pogorszyć bezpieczeństwo w tych miejscach - podkreśla ZDM
Raport powstał na podstawie informacji o zdarzeniach drogowych, udostępnionych przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji . Baza zdarzeń drogowych prowadzona przez Zarząd Dróg Miejskich obejmuje wszystkie wypadki, do jakich doszło na warszawskich ulicach.
„Raport o stanie bezpieczeństwa drogowego w Warszawie 2015” jest dostępny tutaj (pdf) .
Przeczytajcie też: Kolejny przejazd Warszawskiej Masy Krytycznej. Spore utrudnienia w ruchu