"Najładniejsza jest stacja Stadion Narodowy"
Dziś po raz pierwszy mogliśmy podróżować drugą linia warszawskiego metra
08.03.2015 14:42
W czwartek zakończyły się ostatnie jazdy testowe centralnego odcinka II linii metra. By podziemna kolejka mogła zostać oddana do użytku, wagoniki musiały przejechać 5 tysięcy kilometrów bez żadnej awarii. W piątek Instytut Kolejnictwa stwierdził sprawność systemu ograniczenia prędkości. Dziś od godz. 9:40 możemy już podróżować centralnym odcinkiem II linii metra.
Przeczytajcie też: Pożar pociągu II linii metra i ewakuacja pasażerów. "To tylko ćwiczenia"
Jak powiedziała Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz obecnie trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy kolejnych sześciu stacji II linii metra. - Myślę, że rozstrzygnięcie przetargu będzie mniej więcej w czerwcu w tym roku i w 2016 r. chcielibyśmy już zacząć budować - dodała.
Dziś na nowych stacjach metra widać tłumy. Sporo warszawiaków zdecydowało się zobaczyć, jak podróżuje się nową podziemną kolejką. Od mieszkańców naszego miasta usłyszeliśmy sporo słów pełnych entuzjazmu: "Design robi wrażenie", "Jest nowocześnie", "Naprawdę pięknie".
Wiele osób stwierdziło, że stacje wyglądają dużo lepiej niż na wizualizacjach. Choć grafiki Wojciecha Fangora wzbudzają mieszane uczucia, szczególnie na stacji przy Nowym Świecie, gdzie liliowy kolor mocno gryzie się z mocną kolorystyką artystycznego napisu.
Warszawiacy nie zapomnieli jednak, że II linia miała być otwarta już dawno temu. "Zdaje się, że miała być gotowa na Euro2012 ? Szkoda, że trzeba było tyle czekać, ale dobrze, że już działa" - usłyszeliśmy.
Jak to było z II linią metra?
Pierwsze naziemne prace przy budowie rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 roku. W maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra. Centralny odcinek drugiej linii metra ma ponad 6 kilometrów i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę.
Druga linia metra ma na razie siedem stacji: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" oraz "Dworzec Wileński".
W listopadzie 2014 r. Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiedziała otwarcie II linii podziemnej kolejki na 14 grudnia (wypowiedziała wówczas słynne słowa "II linią metra pojedziemy na świąteczne zakupy"). Ratusz tłumaczył potem, że opóźnienie w oddaniu podziemnej kolejki spowodowane było pożarem akumulatorów na stacji "Rondo Daszyńskiego". Doszło do niego 2 grudnia. Koszt całej inwestycji to 4,17 mld zł.