Na monitoring na warszawskich dworcach jeszcze poczekamy
Rok temu PKP SA obiecała wydać 26 mln zł na podniesienie poziomu bezpieczeństwa na warszawskich dworcach do końca 2014 roku
13.02.2014 13:37
Przed rokiem Polskie Koleje Państwowe SA zapowiedziały budowę centralnie zarządzanego, zintegrowanego systemu bezpieczeństwa na dworcach: Warszawa Zachodnia, Warszawa Ochota , Warszawa Centralna , Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle , Warszawa Stadion, Warszawa Wschodnia, Warszawa Wileńska, Warszawa Gdańska , oraz przystanku Warszawa Lotnisko Chopina - czytamy na stronie " Rynku Kolejowego ".
Czytaj również: Intercity tłumaczy cięcia TLK remontami, których... nie będzie!
Ma to być centralnie nadzorowany system bezpieczeństwa, który ma m. in. zintegrować obecnie używane kamery i dodać nowe, jak również objąć system kontroli dostępu, sygnalizacji włamania, bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zagrożeń promieniowaniem.
Teraz jednak okazuje się, że realizacja projektu tak szybko nie nastąpi. * PKP SA dopiero niedawno ogłosiła przetarg na koncepcję systemu bezpieczeństwa, choć wydawało się, że już ją ma*.
Jak wyjaśnia biuro prasowe PKP SA, ogłoszenie o przetargu na budowę systemu jest dopiero wstępne, bo najpierw trzeba wykonać koncepcję budowy systemu. Dlaczego spółka zabrała się za to dopiero teraz? "Wiąże się to z przeprowadzonym wspólnie z PKP PLK audytem dworców objętych projektem oraz z dodatkowymi ustaleniami dotyczącymi jego zakresu – powiedziała Katarzyna Grzduk z biura prasowego spółki. Dzięki temu w projekcie znalazł się także, nieuwzględniony wcześniej, przystanek Warszawa Śródmieście WKD.
Wykonawca na przygotowanie koncepcji będzie miał 16 tygodni. Projekt i budowa systemu to kolejne 18 miesięcy. Wykonawca będzie też musiał przeprowadzić ponownie audyt bezpieczeństwa na dworcach – a to jego wykonanie przez PKP SA i PKP PLK opóźniło ponoć realizację projektu. Prace nad systemem na pewno nie zostaną ukończone w tym roku. Bardziej realnym terminem jest grudzień 2015 roku.
PKP SA ograniczyła też zakres finansowy projektu z 21 mln zł netto do 15 mln złotych netto (18,45 mln zł brutto). Ma być dofinansowany ze środków unijnych.
Czytaj również: Czy na Dworzec Warszawa Główna wrócą pociągi?