Na monitoring na warszawskich dworcach jeszcze poczekamy
Rok temu PKP SA obiecała wydać 26 mln zł na podniesienie poziomu bezpieczeństwa na warszawskich dworcach do końca 2014 roku
Przed rokiem Polskie Koleje Państwowe SA zapowiedziały budowę centralnie zarządzanego, zintegrowanego systemu bezpieczeństwa na dworcach: Warszawa Zachodnia, Warszawa Ochota , Warszawa Centralna , Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle , Warszawa Stadion, Warszawa Wschodnia, Warszawa Wileńska, Warszawa Gdańska , oraz przystanku Warszawa Lotnisko Chopina - czytamy na stronie " Rynku Kolejowego ".
Czytaj również: Intercity tłumaczy cięcia TLK remontami, których... nie będzie!
Ma to być centralnie nadzorowany system bezpieczeństwa, który ma m. in. zintegrować obecnie używane kamery i dodać nowe, jak również objąć system kontroli dostępu, sygnalizacji włamania, bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zagrożeń promieniowaniem.
Teraz jednak okazuje się, że realizacja projektu tak szybko nie nastąpi. * PKP SA dopiero niedawno ogłosiła przetarg na koncepcję systemu bezpieczeństwa, choć wydawało się, że już ją ma*.
Jak wyjaśnia biuro prasowe PKP SA, ogłoszenie o przetargu na budowę systemu jest dopiero wstępne, bo najpierw trzeba wykonać koncepcję budowy systemu. Dlaczego spółka zabrała się za to dopiero teraz? "Wiąże się to z przeprowadzonym wspólnie z PKP PLK audytem dworców objętych projektem oraz z dodatkowymi ustaleniami dotyczącymi jego zakresu – powiedziała Katarzyna Grzduk z biura prasowego spółki. Dzięki temu w projekcie znalazł się także, nieuwzględniony wcześniej, przystanek Warszawa Śródmieście WKD.
Wykonawca na przygotowanie koncepcji będzie miał 16 tygodni. Projekt i budowa systemu to kolejne 18 miesięcy. Wykonawca będzie też musiał przeprowadzić ponownie audyt bezpieczeństwa na dworcach – a to jego wykonanie przez PKP SA i PKP PLK opóźniło ponoć realizację projektu. Prace nad systemem na pewno nie zostaną ukończone w tym roku. Bardziej realnym terminem jest grudzień 2015 roku.
PKP SA ograniczyła też zakres finansowy projektu z 21 mln zł netto do 15 mln złotych netto (18,45 mln zł brutto). Ma być dofinansowany ze środków unijnych.
Czytaj również: Czy na Dworzec Warszawa Główna wrócą pociągi?