Homo varsoviensis, czyli człowiek warszawski
Ciekawy kanał na YT dla osób, które kochają Warszawę nie tylko jako miejsce, ale także kulturę, folklor, sposób życia
02.04.2013 12:51
Kim jest homo varsoviensis?
Homo Varsoviensis: To człowiek, który kocha swoje miasto, żyje jego rytmem, składa hołd bohaterom stolicy, przyczynia się do jej rozwoju. W każdym miejscu świata dumnie powie "jestem z Warszawy".
Skąd pomysł na stworzenie takiej inicjatywy?
H.V.: Będąc uczniem liceum zacząłem dostrzegać, w jak idiotyczny sposób przedstawia się zjawiska, które dzisiaj w masowej kulturze określa się jako kultowe. Wiedza o subkulturach, miejscu w którym żyjemy czy ważnych wydarzeniach historycznych sprowadza się do sztampowych haseł. Wychodząc z obserwacją poza klasę czy placówkę widać to samo.
Kibice piłki nożnej śpiewają na stadionie "Sen o Warszawie", a po meczu wysypują się na ulice swojego ukochanego miasta i niszczą wszystko na swojej drodze.
Uliczni raperzy, którzy mają ogromny wpływ na część młodego pokolenia puszczają w obieg utwory typu "63 dni chwały". Chwalą się swoimi tatuażami z motywami powstańczymi, wypuszczają odzież z symbolami. Ok, i co z tego? Na podwórkach rośnie kult powstania ale zamiast oddać cześć i honor na corocznych obchodach odbywa się festyn. Jest "pamiętamy", "chwała powstańcom" ale brakuje podstawowej wiedzy.
Kolejna sprawa, która napędza fatalne "pop-kulturowe" postrzeganie Warszawy to marki odzieżowe. Ubrania z napisem "lubię Warszawę" - świetna rzecz dla turysty, ale gdzie w tym wszystkim Warszawa, która jest ośrodkiem kultury, inteligencji, rozwoju i przyszłości?
Co chce zmienić projekt homo varsoviensis?
H.V.: Homo varsoviensis to symbol Warszawy jako miejsca, społeczności i kultury. Nie próbujmy się wybielić. Trzeba znaleźć wypadkową wad i zalet, ale tylko na podstawie faktów, historii i celu. Błazenadę należy zepchnąć na bok. Chciałbym, żeby symbol HV stał się marką kojarzoną właśnie z kulturą, a nie upodloną "warszawką".
Co zamierzasz zrobić w tym kierunku?
Najbliższe plany to rozbudowa kanału na You Tube o muzykę o tematyce warszawskiej, prowadzenie strony na Facebook'u - istnieją już wystarczające i dobrze rozbudowane strony o Warszawie, nie zamierzam ich zastąpić a raczej korzystać i współpracować.
Chcę również wprowadzić markę odzieżową z symbolem homo varsoviensis. Kolejny cel to wsparcie i jednoczenie warszawskiej, podziemnej sceny hip-hopowej, a także krzewienie wysokiej kultury wśród sportowców reprezentujących Warszawę w Polsce i za granicą.