Euro 2012 szansą na rozwój turystyki?
Większość kibiców bardzo dobrze ocenia wizytę w naszym kraju i jego stolicy. A zadowolony kibic to najlepsza reklama.
PL.2012 opublikowało wyniki ankiety przeprowadzonej z kibicami, którzy przybyli do Polski na mistrzostwa. Wynika z nich, że zagraniczni turyści czują się u nas bezpiecznie, są dobrze poinformowani prze wolontariuszy i podoba im się zabawa w strefie kibica. Te wiadomości są o tyle pocieszające, że do tej pory wielu zagranicznych turystów omijało Polskę i Warszawę szerokim łukiem, obawiając się, że nie jest u nas do końca bezpiecznie. Jest szansa, że dzięki Euro 2012 nasz wizerunek na świecie bardzo się zmieni.
Do Warszawy przyjechało jak dotąd około 120 tys. kibiców zagranicznych i sto tysięcy Polaków. Od początku mistrzostw przez Warszawska Strefę Kibica przewinęło się ponad 900 tysięcy ludzi, co stanowi 40 proc. wszystkich bawiących się we wszystkich oficjalnych strefach kibica w całym kraju. Rekord padł w sobotę, w dniu meczu Polski z Czechami. Przez cały dzień na placu Defilad pojawiło się w sumie 165 tys. ludzi. Możliwe, że dzięki silnej ulewie po przegranym meczu, w Warszawie nie doszło do przejawów agresji ze strony kiboli. Na szczęście.
Prawie 60 procent badanych było w naszym kraju po raz pierwszy, właśnie z okazji Euro 2012. 81 proc. zdeklarowało, że ponownie przyjedzie nad Wisłę, a aż 92 procent powiedziało, że wizytę u nas poleci swoim przyjaciołom.
Spośród kibiców zagranicznych, którzy przyjechali, 85 proc. zadeklarowała, że czuje się w Polsce bezpiecznie. Badanie przeprowadzono jednakże na początku rozgrywek, zanim w poprzedni wtorek w Warszawie doszło do burd i starć z policją. Zatrzymano wtedy ponad 180 osób.
Organizację turnieju pozytywnie oceniło 84 procent pytanych. Przeciwnego zdania było tylko 4 proc. 12 procent pytanych nie miało zdania. Atmosfera panująca podczas mistrzostw podobała się 91 proc. ankietowanych.
Większość zagranicznych kibiców porusza się po miastach-gospodarzach transportem publicznym. 77 procent ankietowanych pozytywnie oceniło komunikację miejską, a 76 proc. - transport kolejowy. Z pomocy wolontariuszy skorzystała na początku turnieju prawie połowa ankietowanych (49 proc.). 88 proc. z nich pozytywnie oceniła pracę ochotników - zarówno ich kompetencje, jak i znajomość języka angielskiego, zapał do pracy i komunikatywność.
Ponad dwie trzecie gości z zagranicy była w strefach kibica. 88 proc. z nich pozytywnie oceniła te miejsca - bezpieczeństwo, jakość organizacji, atmosferę, usługi gastronomiczne, estetykę, lokalizację, czystość oraz imprezy i koncerty. Złe zdanie o strefach miało 4 proc. ankietowanych; 8 proc. było niezdecydowanych.
Badania przeprowadzono w dniach, kiedy w Polsce rozgrywano pierwsze mecze mistrzostw Europy w piłce nożnej - 8 czerwca w Warszawie i Wrocławiu oraz 10 czerwca w Gdańsku i Poznaniu. Kolejne ankiety mają zostać przeprowadzone przy okazji trzeciej rundy fazy grupowej w Polsce, czyli w sobotę i poniedziałek.
W badaniu z 8 i 10 czerwca wzięło udział 2005 zagranicznych turystów, w każdym z czterech miast przepytano ich po ok. 500. Byli to kibice zarówno drużyn grających w Polsce, jak i na Ukrainie. Ankieterzy rozmawiali też z turystami z innych krajów europejskich oraz z przybyszami spoza naszego kontynentu. Prezes spółki PL.2012 powiedział, że po 25 proc. badanych w każdym mieście stanowili kibice drużyn, które grały tam danego dania, a pozostałe 50 proc. - kibice innych narodowości.