"Dożywocie" Bajona jak "Wilk z Wall Street" Scorsese. Dziś premiera
"Na scenie automaty do gry i tablice z aktualnymi kursami z giełdy"
Dożywocie", jedna z najlepszych sztuk Aleksandra Fredry, znów na deskach Teatru Polskiego w Warszawie. Dziś jej premiera. Spektakl reżyseruje Filip Bajon, który przyznał, że inspiracją był dla niego film "Wilk z Wall Street" Martina Scorsese.
"Dożywocie" jest jednak dla niego opowieścią nie o jednym, a o wielu wilkach z Wall Street - o ludziach żądnych pieniędzy.
Filip Bajon uwspółcześnił inscenizację. Na scenie kazał rozstawić automaty do gry i tablice z aktualnymi kursami z giełdy. Część aktorów ubrana została w stroje z epoki, część w stroje współczesne.
Reżyser zauważa, że dziś ta sztuka jest nam bardzo bliska. Bardziej niż w czasach komunizmu, kiedy nikt nic nie wiedział o pieniądzach. - Obrót pieniądza, jego działanie, posiadanie pieniędzy to była jakaś abstrakcja. Ten rodzący się kapitalizm wyzwolił w Polakach chciwość. Okazało się, że Polacy są genialnie chciwi i dlatego są tak dobrzy na rynku kapitalistycznym. I myślę, że teraz ten Fredro jest bardziej zrozumiały, bo mechanizmy są bardzo podobne. Oczywiście nie ma tej konstrukcji prawnej jaką było dożywocie, ale Fredro obserwował ten rodzący się wówczas kapitalizm - mówił reżyser.
Filip Bajon, chociaż znany głównie jako reżyser filmowy, nie pierwszy raz mierzy się z teatralnymi wyzwaniami. Jak mówi, każdy reżyser filmowy powinien spróbować teatru, bo uczy pokory. Na scenie zobaczymy m.in. Krzysztofa Kwiatkowskiego, Adama Biedrzyckiego, Piotra Cyrwusa, Jarosława Gajewskiego, Szymona Kuśmidra i Martę Kurzak.
To już trzecia adaptacja "Dożywocia" na warszawskiej scenie. W 1918 roku sztukę wyreżyserował Ludwik Solski, a w 1996 Andrzej Łapicki.
Videoblog przed premierą "Dożywocia" Aleksandra Fredry w reż. Filipa Bajona.Odcinek 2: aktor Piotr Cyrwus.Scenografia: Anna WunderlichKostiumy: Dorota RoqueploMuzyka: Michał LorencPREMIERA 29 STYCZNIA 2016Spektakle 30 i 31 stycznia oraz 2 i 3 lutego 2016.Bilety na www.teatrpolski.waw.pl
Posted by Teatr Polski w Warszawie on 23 styczeń 2016