Będzie tramwaj na Gocław?
Wstępny projekt został przekazany do dalszych prac
27.11.2013 10:21
Zarząd Województwa Mazowieckiego uwzględnił wniosek wiceprzewodniczącego sejmiku Tomasza Kucharskiego (burmistrza Pragi Południe) i przekazał do dalszych prac projekt "Tramwaj na Gocław ".
O tramwaju na Gocław mówi się od miesięcy. W ubiegłym roku, 8,5-kilometrową linię tramwajową na Gocław, warszawski ratusz umieścił na liście projektów, na które chce się ubiegać o dofinansowanie z nowego budżetu unijnego na lata 2014-20.
Czytaj również: Powstanie linia tramwajowa do Dworca Zachodniego?
Stało się to początkiem dyskusji o tym, czy rozbudować w tą stronę metro , czy lepiej położyć szyny tramwajowe. Druga opcja jest o wiele tańsza - koszt trasy tramwajowej wyniósłby 200 mln zł, a nitki metra na Gocław - ok. 3 mld zł.. Do tego trasa metra prowadziłaby okrężną drogą, przez tereny położone na północ od Grochowskiej i rondo Wiatraczna. Utrudnieniem mogłyby też być przesiadki przy Stadionie Narodowym .
Planiści myślą o stworzeniu trasy tramwajowej na Gocław, która prowadziłaby w bok od al. Waszyngtona po wschodniej stronie Kanału Wystawowego. Dziś są tam działki. Tory wcięłyby się w nie na szerokość dwóch ogródków. Dalej linia prowadziłaby wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych do ul. Bora-Komorowskiego i przebudowanej pętli przed Trasą Siekierkowską. *Tramwaje miałyby tu wspólne stanowiska z autobusami kursującymi w głąb osiedla oraz na obrzeża miasta.*
Ponadto na potrzeby przeanalizowania skutków funkcjonalno-ruchowych rozpatrzono wszystkie warianty z przedłużeniem trasy tramwajowej do wezła Żaba.
"Z punktu widzenia niezawodności działania sieci tramwajowej w tej części Warszawy trasa na Gocław, wraz z przedłużeniem do węzła "Żaba", będzie alternatywą dla ciągu ulic Grochowska, Targowa, 11 Listopada. Punktem krytycznym sieci na Pradze, obniżającym znacznie niezawodność jej funkcjonowania, jest "wąkie gardło" w ruchu tramwajowym przy Dworcu Wileńskim . Skrzyżowanie ul. Targowej i al. Solidarności to punkt krytyczny w sieci tramwajowej Warszawy, którego nie można ominąc w przypadku blokady ruchu zarówno tramwajowego jak i drogowego w tym węźle. Wybudowanie w/w połaczenia stworzyłoby trasę alternatywną, obiegająca ten krytyczny punkt sieci, co miałoby istotne znaczenie w pracy układy tramwajowego tej części miasta" - czytamy w studium przygotowanym przez SISKOM .
Niektórzy mieszkańcy Gocławia uważają pomysł za bezsensowny. Inni uważają, że już niedługo metro albo linia tramwajowa na Gocław będzie koniecznością. A co Wy o tym sądzicie? Czekamy na Wasze komentarze!
Czytaj również: Będą nowe linie tramwajowe na Bemowo i Tarchomin