Trwa ładowanie...

Będą wyższe kary za nielegalne reklamy. Sejm przyjął poprawki

"W przeciągu 2 lat powinniśmy doczekać się realnej poprawy w wyglądzie stolicy" - komentuje prezydent Warszawy

Będą wyższe kary za nielegalne reklamy. Sejm przyjął poprawki
dgwduil
dgwduil

Sejm przyjął w piątek wszystkie poprawki senatu do nowej ustawy krajobrazowej. Oznacza to m.in. że za nielegalne wieszanie reklam wielkoformatowych kary będą zależeć od stawek ustalonych przez samorządy i od wielkości reklamy, a nie jednej, stałej stawki. - Jeszcze będzie przepięknie, jeszcze będzie normalnie - skomentował decyzję sejmu jeden z posłów.

Jak informowaliśmy wcześniej, posłowie chcieli karać za nielegalne reklamy grzywnami w maksymalnej wysokości 5 tys. zł, co przy dochodach za reklamę było właściwie karą symboliczną. - 5 tys. zł to jest w Warszawie nic przy znanych wysokościach dochodów z nośnika umieszczonego w centrum Warszawy. To jest ponad 100 tys. zł miesięcznie - zwracała uwagę prezydent Warszawy oraz miejscy aktywiści, którzy uruchomili specjalną platformę internetową Posprzatajmyreklamy.pl. Można było na niej łatwo i szybko wysłać list do senatora ze swojego okręgu z prośbą o pracę nad poprawkami ratującymi sens ustawy. Takie listy wysłało aż 13. tys. osób!

Nie wszyscy zadowoleni

Senatorowie zgodzili się z argumentami społeczników, a sejm przyjął wszystkie senatorskie poprawki. W obecnym kształcie Ustawy , za wieszanie nielegalnych reklam wielkoformatowych będą grozić tzw. karne opłaty administracyjne, wynoszące ok. 30 tys. zł miesięcznie za 100 metrów nielegalnej reklamy.

dgwduil

- Niestety, przyjęto także tę jedną jedyną poprawkę senacką, której nie rozumiemy, nr 16. - napisał naczelnik wydziału estetyki Wojciech Wagner. - Wykluczy ona możliwość regulacji materiału, z którego zrobiony jest szyld, w związku z czym najprawdopodobniej nie będziemy mogli pożegnać się z szyldami-banerkami i LED-ami - dodaje miejski esteta.
Nie wszystkim też dzisiejsza decyzja sejmu przypadła do gustu

- Teraz ciężka praca w gminach nad lokalnymi przepisami, ale już niedługo nasz kraj może się zmienić - piszą aktywiści z Miasto Jest Nasze. - Będziemy naciskać na Radę Warszawy, by jak najszybciej zajęła się pracą nad warszawskim kodeksem reklamowym - dodają.

"W przeciągu 2 lat powinniśmy doczekać się realnej poprawy w wyglądzie stolicy".

- Ustawa wreszcie daje gminom możliwość ustalania – mocą uchwały rady gminy – spójnych i powszechnie obowiązujących przepisów - skomentowała decyzję sejmu Hanna Gronkiewicz-Waltz . - Co równie ważne, przekazuje gminom narzędzia ich egzekucji za pomocą karnych opłat administracyjnych, naliczanych odpowiednio do czasu i wielkości ekspozycji niezgodnej z przepisami reklamy. Skorzystanie z narzędzi oferowanych przez ustawę jest dobrowolne i zależy od decyzji każdej z rad gminy- dodała prezydent.

dgwduil

Gronkiewicz-Waltz poinformowała też, że w związku z przewidzianym przez ustawę 12-miesięcznym vacatio legis dla wprowadzanych gminnych przepisów reklamowych, oznacza to, że "w przeciągu 2 lat powinniśmy doczekać się realnej poprawy w wyglądzie stolicy".

Ustawę krajobrazową uchwalono 20 marca. Jej celem jest m.in. uregulowanie kwestii obecności reklam w przestrzeni publicznej . Ustawa definiuje też pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego, krajobrazu priorytetowego oraz daje radom gmin narzędzia do podejmowania decyzji w tym zakresie. Projekt tej ustawy złożył w Sejmie prezydent Bronisław Komorowski. Przez ostatnie półtora roku pracowała nad nim podkomisja nadzwyczajna, która zmodyfikowała propozycje przedstawione przez głowę państwa. Za uchwaleniem ustawy głosowało 236 posłów, 183 było przeciw, 7 wstrzymało się od głosu.

dgwduil
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dgwduil
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj