W czwartek maturzyści pisali egzamin z polskiego
W czwartek o godz. 9 rano absolwenci szkół średnich dziennych rozpoczęli egzaminy dojrzałości. Tradycyjnie w pierwszym dniu matur pisali egzamin z języka polskiego. Dorośli ze szkół wieczorowych zdają maturę po południu - ich egzaminy rozpoczęły się o godz. 15.30.
09.05.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Chęć przystąpienia do egzaminów dojrzałości zadeklarowało ponad 505 tys. absolwentów szkół średnich. Tegoroczni maturzyści jako jedyni mieli możliwość wyboru sposobu zdawania egzaminu dojrzałości: według starych lub nowych zasad.
W przyszłym roku znów obowiązywać będzie "stara matura". Nowa matura, jako jedyna obowiązująca, zostanie wprowadzona do szkół w 2005 r.
Najwięcej "nowych maturzystów" jest w woj. małopolskim (ok. 1,4 tys.) i dolnośląskim (1,3 tys.); najmniej w woj. świętokrzyskim - na zdawanie egzaminu dojrzałości według nowych zasad zdecydowało się tam tylko 13 uczniów. Niewiele więcej - bo 16 "nowych maturzystów" jest w woj. podlaskim.
Do kuratoriów oświaty (nadzorujących przebieg "starych" matur) nie dotarły dotychczas sygnały o nieprawidłowościach w przebiegu matur. Również Centralna Komisja Egzaminacyjna, czuwająca nad "nowymi" maturami podaje, że na razie przebiegają one prawidłowo.
Niektórzy dyrektorzy szkół starali się zawczasu przewidzieć ewentualne "niespodzianki". Najstarsza polska szkoła średnia - istniejące nieprzerwanie od 1180 r. Liceum Ogólnokształcącym im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku zostało przed rozpoczęciem egzaminu na prośbę dyrekcji przeszukane przez policjantów z psem wyszkolonym do wykrywania ładunków wybuchowych.
"Starzy" maturzyści mieli w czwartek do wyboru jeden z czterech tematów z j. polskiego. Trzy z nich wymagały napisania tekstu własnego. Czwarty z tematów zawierał tekst literacki, do którego są dołączone odnoszące się do niego pytania. Maturzyści, którzy wybrali czwarty temat musieli napisać także krótkie wypracowanie na jeden z dwóch tematów związanych z tekstem.
Na giełdzie tematów w Łodzi króluje w tym roku terroryzm, ale często tzw. pewniaki się nie sprawdzają - powiedział przed egzaminem jeden z uczniów III Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi.
Miał rację. Abiturienci w Łódzkiem najchętniej wybierali temat: "Indywidualizm - wyraz dumy i wielkości człowieka, przejaw jego pychy, manifestacja inności... Oceń postawy wybranych bohaterów literackich, których nazwałbyś indywidualistami". Ten temat wybrało ok. 60% maturzystów.
Maturzyści na Warmii i Mazurach na egzaminie dojrzałości z języka polskiego najchętniej wybierali temat dotyczący znaczenia okresu dzieciństwa w oparciu o literackie przykłady i własne doświadczenia.
W Wielkopolsce najpopularniejszym tematem wśród prawie maturzystów był temat: "Dobro własne czy sprawy publiczne?", a Małopolsce: "Niewłaściwe wybory, fałszywe kroki, błędy. Oceń, jakie były ich konsekwencje w biografii wybranych bohaterów literackich".
Tegoroczni maturzyści z woj. mazowieckiego zdający "starą maturę" z języka polskiego musieli zastanowić się m.in. nad zadaniami literatury oraz nad wadami i zaletami polskiego społeczeństwa.
Wśród tematów zaproponowanych maturzystom na Dolnym Śląskim znalazł się m.in. Analiza i interpretacja porównawcza wiersza Julii Hartwig "Kot Maurycy" i wiersza Wisławy Szymborskiej "Kot w mieszkaniu" lub analiza i interpretacja wiersza Julii Hartwig "Kot Maurycy", a na Górnym Śląsku: "Mija sto lat od ustanowienia Nagrody Nobla. Omów wartości i idee, które znajdujesz w twórczości pisarzy uhonorowanych tym wyróżnieniem".
Stołeczni maturzyści, marzyli aby móc pisać o cierpieniu. Taki temat zamiast nim trafił się podlaskim abiturientom: "Różne sposoby pisania o cierpieniu. Porównaj trzy wybrane utwory, skonfrontuj ich kształt literacki i wizerunki ludzi dotkniętych przez los".
Wśród wierszy do analizy znalazły się m.in. "Posłuchaj" Czesława Miłosza, "Długowieczność oprawców" Stanisława Barańczaka (woj. łódzkie), "Zapytali czemu" Tadeusza Nowaka (woj. warmińsko-mazurskie), "Do młodej lipy" Jarosława Iwaszkiewicza (woj. śląskie).
Wśród autorów myśli do interpretacji byli m.in. ks. Józef Tischner, Jan Józef Szczepański, Antoni Kępiński, Tadeusz Różewicz, Stanisław Wyspiański, Bolesław Prus, Stanisław Lem, Joseph Conrad.
Maturzyści w Lublinie oceniali tematy maturalne z języka polskiego jako dość łatwe. Nie sprawdziły się m.in. internetowe "pewniaki" o motywach ojczyzny, nietolerancji, katastrofizmu i kobiety w literaturze.
Podobnie jak w latach ubiegłych niektóre kuratoria oświaty miały wspólne tematy - abiturienci z woj. lubuskiego wybierali spośród takich samych tematów co z woj. wielkopolskiego i zachodniopomorskiego, a z woj. lubelskiego takie jak z woj. podkarpackiego.
Z nowego egzaminu zadowolona była większość maturzystów IX Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu. Tam nową maturę zdawało 15 osób. Uczniowie narzekali tylko na sposób przygotowania ich do nowej matury. Nauczyciele przygotowywali nas tak jak do starej matury. Sami musieliśmy opracowywać tematy, bo inaczej nie dalibyśmy rady. Dobrze, że mogliśmy przynajmniej korzystać z przykładowych testów - mówili zdający nową maturę uczniowie.
Pisemny egzamin z j. polskiego na "nowej maturze" był na dwóch poziomach. Na poziomie podstawowym, obowiązkowym dla wszystkich - trwał 190 minut i składał się z dwóch części. Część pierwsza trwała 110 minut i polegała na sprawdzeniu sprawności formułowania wypowiedzi pisemnej, część druga trwa 80 minut i polegała na sprawdzeniu rozumienia tekstu. Egzamin na poziomie rozszerzonym, rozpoczął się po zakończeniu egzaminu na poziomie podstawowym, trwa 110 minut i polega na pisaniu tekstu własnego na zadany temat. (an)